zondag 25 januari 2015

WARMETRUIENDAGTRUI - HALSBOORD EN AFWERKING

Met nog twee weken te gaan moet het lukken de trui op tijd af te krijgen. De mijne is klaar, en ik moet zeggen, mooie pasvorm en heerlijk warm.
Daar moet ik wel bij vermelden dat ik de mouwen 12 naalden korter heb gebreid dan het patroon aangaf. En nog zijn ze lang genoeg om ook gedeeltelijk als handwarmer te dienen. Niet gek natuurlijk voor een trui die ECHT warm moet zijn. Door het grove breisel kan ik gewoon mijn duim ter hoogte van de boord tussen steken door prikken, kijk maar: Trui en polswarmer in één!

Het verkorten van de mouwen vraagt natuurlijk wel enig denkwerk. Je kunt niet zomaar
eerder stoppen, want dan heb je een paar meerderingen overgeslagen, dus begin je met minder steken aan de mouwkop. En die wordt daardoor dus minder hoog, en dan past hij niet meer aan de raglanzijden van voor- en achterpand. Dat heb ik opgelost door ongeveer na de 4e meerdering niet elke 6 maar elke 5 naalden te meerderen. Uiteindelijk moet je ter hoogte van de oksel 49 steken op de naald hebben staan, bij mij waren het er 47, en dat heb ik opgelost door in de patroonbeschrijving van naald 67 geen minderingen te breien.

Mijn trui heb ik gebreid aan de hand van de PDF die op deze pagina te downloaden is. Gisteren heb ik ook eens het Word bestand op dezelfde pagina bekeken, en ontdekt dat ik daardoor dit belangrijke schema had gemist:
De  raglan mouw heeft OOK een ingezette schouderpas. Dat had ik even niet door dus ik heb de trui op 'traditionele' wijze in elkaar gezet. met een schoudernaad en ingezette mouwen. Met een beetje passen en meten ging dat ook en ik ga het niet meer uit elkaar halen en overdoen! Die paar centimeter extra halsruimte mis ik zeker niet.



Belangrijk is in ieder geval om nu eerst alle schoudernaden in elkaar te zetten voordat je de steken voor de halsboord kunt opnemen.


In elkaar zetten gaat prachtig en professioneel met de Matrassteek. Wanneer je een matrassteek gebruikt leg je de delen naast elkaar met de goede kant boven. Je neemt telkens tussen de steken twee dwarsdraadjes op, steekt dan over naar het andere pand en doet daar hetzelfde. Trek voorlopig de draad niet strak aan, dan hou je het overzicht en blijf je goed op koers. Na verloop van tijd kun je de draad zó strak door de naad heentrekken dat alle zigzagsteken verdwenen zijn en de draad zo goed als loodrecht door de naad heenloopt.
Doorgaans wordt aangeraden om dit één steek vanaf de kant te doen. Maar omdat we hier met dik garen en naalden 10 mm hebben gewerkt, zou dat een hele dikke naad opleveren. Ik heb dus hetzelfde gedaan midden in de eerste steek. Mijn naad is lekker slank en aan de goede kant nog steeds keurig netjes.

Het stukje waar je de schouderpas dwars op de bovenrand van de panden moet bevestigen kun je met dezelfde steek doen. Daar moet je soms even rekening houden met het gegeven dat de hoogte en de breedte van een steek verschillend zijn, meestal is een verhouding van 2 op 3 afdoende, maar speld en/of rijg voor de zekerheid deze naad eerst even om zeker te weten of je goed uitkomt.

Nu kun je de steken voor de halsboord op gaan nemen.
Ik vond het er een beetje veel, maar dat komt misschien omdat ik de steken van de schouderpas miste.
Als ik nu zo verstandig was geweest om het patroon eerst van begin tot eind door te lezen voordat ik begon te breien (en dat wordt echt overal aangeraden, net als kookrecepten!!), had ik in het voorpand een andere keuze gemaakt.
We hebben namelijk een halsboord in een V-hals, en daarin moet middenvoor geminderd worden. Liefst natuurlijk weer symmetrisch om een middensteek heen. Maar ... die middensteek hadden we weggeminderd toen we in het voorpand aan de V-hals begonnen. Als ik het nog eens zou doen, zou ik die middensteek niet wegminderen maar even lekker op een stekenhouder laten staan, en die vervolgens met de opgenomen steken meebreien als centrumsteek van de V-hals.
En dan moet ik hier weer een rekenkundige redenering afsteken om te bedenken wat dit verder voor aanpassingen vraagt.
Uitgangspunten:
- de halsboord wordt in het rond en in boordsteek gebreid, je moet dus een even aantal steken hebben
- langs de beide schuine zijden worden evenveel steken opgenomen, dat is dus bij elkaar een even aantal steken
- met de middensteek erbij heb je dus een oneven aantal steken aan de voorkant
Daarom moet je aan de achterkant niet 20 (=een even aantal) maar 21 of 19 steken opnemen. Welk van de twee je kiest moet je zelf even bekijken. Omdat ik het verkeerd had gedaan moest ik veel steken kwijt op een klein stukje (had wat minder gemogen) maar met de steken van de schouderpassen erbij kom het waarschijnlijk beter uit.

En dan heb ik nog een laatste wijzigingsvoorstel: in de patroonbeschrijving wordt voor de V-hals alleen geminderd in de derde naald. Wat mij betreft mag dat ook al een keer in de eerste naald, dus in totaal 1 keer extra een mindering maken. En dan wat mij betreft -je weet intussen dat ik van symmetrie houd-  een gecentreerde mindering! Daarover kun je hier mijn uitgebreide uitleg vinden.

En dan nu .... de klap op de vuurpijl: showfoto's van het complete werkstuk, hier geshowd door één van mijn dochters



Geen opmerkingen:

Een reactie posten