vrijdag 23 januari 2015

ANTWOORD OP EEN VRAAG OVER GEVILTE SOKKEN

Joepie, we hebben een beller!! Een trouwe lezer heeft een vraag gesteld. Deze vraag gaat over Vilten: welke maat sok moet ik breien om na het vilten een maatje 39 over te houden. 

Deze vraag is nog helemaal niet zo simpel te beantwoorden. Er zijn  verschillende
factoren van invloed op het viltproces. Om te beginnen je eigen breiwerk. 
. welke wol ga je gebruiken (ZEKER geen superwash sokkenwol!!!)
. hoe los of vast is je breisel (vast breiwerk krimpt minder dan los breiwerk)
Verder de viltmethode:
. hand of wasmachine
. soort wasmachine
. was- en centrifugeerprogramma etc
Een eenduidig antwoord is dus moeilijk te geven. Zeker niet op basis van één enkele eigen ervaring zie deze blogpost.
Ik ga toch maar even rondneuzen en hardop denken. 

1. Hoeveel krimpt het
Mijn gevilte slofjes zijn in de wasmachine (voorzichtig programma, speciaal wasmiddel zonder enzymen) gekrompen van 24 naar 20 centimeter voetlengte. Dit heb ik met de volgende slofjes precies zo gedaan en het resultaat was hetzelfde. Dat lijkt dus geen toeval. Het vilten had achteraf gezien best nog wel steviger gemogen.
Uitgaande van het eindresultaat (20 cm) was de oorspronkelijke lengte dus 20% groter.

2. Hoe groot moet de sok zijn
Wat is de voetlengte van een sok maat 39. Zeker niet de lengte van de voet zelf; een sok zit altijd het lekkerst vind ik als hij een beetje strak zit, ongeveer 10% kleiner (= korter EN smaller) dan de voet zelf. Mijn eigen voet (ook een maatje 39) is als ik erop sta 24 cm lang. De voetlengte van mijn sokken maak ik dus liefst 21,5 cm.
Kijk ik naar de matentabel die door de firma Regia uitbundig wordt verspreid dan geven ze bij een maatje 39 een voetlengte aan van 25 cm. Gebreid neem ik aan. Vind ik zelf dus te lang. Maar goed, dat is dus een kwestie van persoonlijke smaak.
De manier om de maat te vinden die je dan moet breien om een 20% grotere sok te krijgen: tel 20% van het aantal centimeters op bij de voetlengte, zoek dit cijfer op in de tabel en kijk dan bij welke maat dat hoort. Puur uitgaande van de tabel kom je vanaf maat 39 dan uit bij maat 46/47

3. Hoeveel ervaring heb je
Als je al vaak sokken heb gebreid: zet 20% meer steken op dan normaal (als je normaal 60 steken opzet, doe je er nu 76) je maakt het been en de voet elk 1/5 langer en dan moet je ook goed uitkomen.
Maar ..   je breit natuurlijk nu niet met je normale superwash sokkenwolletje. Je hebt viltwol. Maak dus eerst een stekenproef en bepaal aan de hand daarvan wat je stekenaantal moet worden.


Wat misschien nog de allereenvoudigste oplossing is: 
ga naar Garnstudio, kies een leuk modelletje uit en volg hun instructies!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten