maandag 2 maart 2015

INKTVISJES VOOR COUVEUSE KINDJES

De kans is groot dat het toeval was maar je weet het natuurlijk nooit helemaal zeker.

Een Zweedse vrouw haakte een knuffeltje voor een couveusekindje in de vorm van een mini inktvisje. Het bleek dat de baby er rustiger van werd. En waarschijnlijk niet alleen omdat er een knuffeltje in het bedje lag, maar ook omdat de kronkelige tentakels van dit knuffeltje houvast boden aan de handjes. Minder stress, beter herstel. Bijkomend voordeel is dat de handjes nu geen houvast meer zoeken in de slangetjes waar het kindje op is aangesloten, dus die blijven beter zitten.
Hier kun je er een filmpje over bekijkenhier ook

Deze toevallige ontdekking heeft een flinke hype op gang gebracht. Hier kun je er alles over lezen.
Nu zijn er ook in Nederland en België acties op touw gezet waarbij ziekenhuizen contactpersonen hebben aangewezen om de vele inktvisjes in ontvangst te nemen die daar regelmatig worden aangeboden. 
Omdat het om uiterst kwetsbare kindjes gaat moeten de inktvisjes aan strenge eisen voldoen. De ingeleverde inktvisjes worden dan ook stuk voor stuk zorgvuldig geïnspecteerd en ook nog eens op 60 graden gewassen voordat ze bij een kindje in de couveuse mogen. De inktvisjes die niet volledig aan alle eisen voldoen vinden hun weg naar minder kwetsbare ontvangers.

Meestal heeft men het over het haken van inktvisjes, maar er is ook een breipatroon in omloop, en omdat ik nu eenmaal de 'breijuf' ben, ga ik daarmee aan de slag.
Om te beginnen heb ik mij verdiept in de eisen die aan het materiaal worden gesteld: gemerceriseerde katoen van een paar precies omschreven leveranciers. Check. 
Wasbare vulling. Check.
Strak breisel. Voor mij is dat pennen 2,5 mm, voor iemand met een lossere hand van breien moet het misschien zelfs wel 2 mm worden....
En natuurlijk bied ik dit aan als een gezellig workshop/samenbrei project.
Ik zorg zelf voor het garen, de vulling, en de uitleg. En voor wie nog rondbreinaalden 2 of 2,5 mm nodig heeft, die heb ik ook in voorraad.
Het is geen werkje dat je op 1 avond klaar hebt, dus we verdelen het over drie avonden. 
De eerste aanmeldingen zijn al binnen, er kunnen nog een paar mensen bij.
En als de belangstelling overweldigend wordt .... dan regel ik gewoon nog een paar extra data.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten