vrijdag 6 maart 2015

UPDATE

Tjonge ... soms word je even overspoeld door de eisen van het dagelijks leven.
Mantelzorg, muzikale verplichtingen en een stevige buikgriep eroverheen; om in breitermen te spreken blijven er dan allemaal onafgehechte draadjes hangen.
Dus maar weer eens trachten het overzicht te herstellen.

1. De sokken naar eigen ontwerp.

Dit zijn ze. Leuk vrolijk kleurtje voor gekozen, ik vond het om te beginnen al echt een damesontwerp dus een goede gelegenheid om mijn Neon roze sokkenwol aan te spreken.
Op de foto zie je het bescheiden maar toch voldoende opvallende sierpatroon: op regelmatige afstanden een averecht steekje tussen al het rechte tricot van been en bovenvoet.







Detail nummer 2 (en meteen ook nummer 3):
Aan weerszijden een doorlopende band van 1x1 boordsteek.
Hierdoor heeft de sok een fijne pasvorm, sluit hij altijd prettig aan rond voet, enkel en been. Tevens de reden waarom je van maat 37 tot 42 met hetzelfde stekenaantal toe kan.

Hier zie je ook meteen de bijzondere hiel. In principe is het een boemeranghiel, maar in een aangepaste versie. Ik heb namelijk voor en na de hiel een extra spietje ingevoegd, anders zou het aantal steken om de hiel te keren onvoldoende zijn en niet genoeg ruimte geven.

Detail nummer 4:
De versiering aan weerszijden van het been.
De boordsteekbanden langs de voet gaan boven de enkel over in een netconstructie die wordt gevormd met een kabeltechniek.

Is het je opgevallen dat ik met mijn beschrijving onderaan ben begonnen? De reden is dat deze sokken vanaf de teen omhoog zijn gebreid. Ook wel eens leuk. Behalve de afwisseling kan er ook een praktische reden zijn om het zo te doen: als je niet zeker weet hoever je met je garen kunt komen. Als je bovenaan bent begonnen en je merkt net voor de teen dat je garen tekort komt, is dat erg vervelend.
Als je onderaan begint heb je altijd een complete voet en hiel, en kun je gewoon afkanten als je been lang genoeg is of je wol op. Voorwaarde is natuurlijk dan wel dat je beide sokken gelijk op breit anders schiet het nog niet op.

Op het moment leg ik de laatste hand aan de patroonbeschrijving. Bijzondere technieken leg ik niet uit maar er staan wel verwijzingen naar Youtube tutorials bij. Wie het patroon wil ontvangen kan dat via een berichtje bij mij aanvragen. Ik zou het erg leuk vinden als je mij later een foto stuurt van je affe sokken, dan leg ik hier een fotogalerij aan. Zou ik zomaar trots op kunnen zijn ;)

2. Nieuwe sokken

Had ik net twee paar sokken af omdat ik met twee cursussen hebt meegebreid, én een derde paar omdat een vriend zijn laatste paar 'noorse' sokken had versleten, en dacht ik... voorlopig maar even geen sokken meer. Viel het me opeens op dat ik helemaal geen paarse sokken heb om te matchen met allerlei bovenkleding in die kleur. En dat ik nog een heerlijke streng Zitron Trekking Hand Art in de goede kleur had liggen, drie jaar geleden gekocht op de breibeurs in Nieuwegein.
Dat vraagt natuurlijk om een patroon waarbij deze prachtige kleuren goed tot hun recht komen.
De keus is gevallen op deze:
Simple Side to Side socks. Zoals de naam al zegt worden ze dwars gebreid, dat is ook weer eens heel iets anders.



Toen het plan eenmaal geboren was heb ik snel mijn streng tot een cakeje verwerkt en opgezet.
Tja en dan kan ik haast niet meer stoppen. Toen ik gisteravond thuiskwam heb ik (ik beken het eerlijk) in bed nog een poosje liggen breien.
Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte van de vorderingen.





3. Post!

Naar aanleiding van deze post (denk ik) kwam er een vraag binnen. Dat vind ik leuk en daarom ga ik er ook hier in het openbaar op in.
Willemien herinnert zich dat ze vroeger een boothalstrui had gebreid met het waaiermotief. Patroon is natuurlijk allang verdwenen, en ze vraagt mij of ik een patroon heb. Helaas. Dat heb ik niet. Wel heb ik, zoals ik daar al schreef, vroeger zelf ook zo'n trui gebreid, hier zie je hem in zijn geheel. Een detailfoto staat in de originele post.

Je ziet, de trui heb ik nog steeds, al is hij in deze tijd natuurlijk absoluut niet meer draagbaar. Misschien heeft Willemien wel net als ik een abonnement op Ariadne gehad en daar het idee uit gehaald. 
Het basisontwerp is eenvoudig en vermoedelijk wel te vertalen naar deze tijd. Helaas is er niet zo makkelijk een kant en klaar uitgeschreven patroon te vinden. Wel hier een patroon voor een vestje, in het engels geschreven.
Als je echter een bestaande trui als voorbeeld kunt nemen voor de afmetingen kun je een heel eind komen lijkt me zo. Of zoeken naar een standaard truienpatroon dat overeenkomt met de garendikte die je in gedachten hebt.
Voor- en achterpant bestaan uit twee even grote, rechthoekige lappen, breedte ca 20 cm minder dan de gewenste breedte per pand. Bovenaan zijn de panden in één keer afgekant. Zou aardig kunnen kloppen met een boothals. Schoudernaden aan elkaar gezet, en langs de hele zijkant steken opgenomen om nog een keer het waaiermotief te maken. Dan steken afkanten voor de zijnaad (je hoeft niet perse een vleermuismouw te maken, een gewone mouw kan op deze manier ook), en in het midden genoeg steken overhouden voor het armsgat. Verder breien en geleidelijkaan minderen voor de mouw. Bij voldoende mouwlengte nog 1 maal waaiermotief (handig als dat klopt met het stekenaantal maar het hoeft niet perse) en een mouwboordje breien. Tenslotte steken opnemen langs de onderkant en een tailleboord breien. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten