zondag 22 maart 2015

BREIDAGEN RIJSWIJK

Heb ik jullie toch zomaar laten wachten omdat ik zo nodig naar de breidagen in Rijswijk wilde! (en naar de sauna, trouwens, maar daar zal ik hier verder niet over uitweiden)

Een beurshal vol met garen en garen-gerelateerde kraampjes, maar ook meer dan genoeg ruimte en gelegenheid om contact te leggen met andere breisters, breisters in levenden lijve te ontmoeten die je alleen van Facebook of Ravelry kent, vragen te stellen aan de breidokters, of een korte of lange workshop te volgen om je vaardigheden uit te breiden.

Ik heb mezelf aangewend om dit soort gelegenheden te bezoeken met een portemonnee met kontant geld, en mijn pinpas bij voorkeur thuis te laten. Zelfbescherming, zeg maar.
En dat werkte goed.
Hieronder zie je waar ik mijn budget aan heb uitgegeven (er lijkt wel een kleurthema in te zitten):

Op de cone zit 1000 meter 4-ply zijden kantgaren, dat kan een hele mooie driehoekssjaal worden.

De streng met glittertjes is bestemd voor een feestelijk sokkenpatroon.
De groene sokkenwol mag zich verheugen op zijn toekomst als 'bamboesok'; ik mocht van de ontwerpster het model fotograferen en nabreien, omdat haar boek waar het patroon in beschreven staat pas over een tijdje uitkomt. Hieronder zie je de foto; geen prijswinnende fotografie maar je krijgt een idee.
Dan is er nog de prachtige streng Aade Long, deze keer in blauw en bruin tinten. Wat die moet worden blijft nog even onzeker, maar dat het mooi wordt daar hoef je niet aan te twijfelen.
Tenslotte is daar nog het boekje over opzetten en afkanten. Een naslagwerk waar ik nog veel aan hoop te hebben.
De middag heb ik besteed aan een workshop Het Betere Breiwerk, door Carla Meijsen, die hiermee een voorproefje gaf van de langere cursus die zij regelmatig verzorgt. Hierin worden de puntjes op de i gezet en dat kan heel leerzaam zijn. Ik heb in ieder geval alweer nieuwe dingen geleerd.

En ik werd ook nog aangesproken op de gebreide trui die ik aanhad. Stiekem is dat natuurlijk ook de reden om hem aan te trekken. Hopelijk heb ik daar weer een breister mee geïnspireerd!

Tussen alle bedrijven door ploeter ik ook ijverig verder aan mijn dwarsgebreide sokken. 
Nadat ik in totaal 5 keer die lange naden dichtgemaasd had (bij de ene sok drie keer, bij de andere twee) was ik tevreden over de wijdte. Volgende opgave was het opnemen van steken voor het teengedeelte. Dat wordt namelijk loodrecht op de ene zijkant van mijn kokertje gebreid.

Het opnemen van steken vraagt veel aandacht, zeker als het in je sok onder je voet komt te zitten en je zoals ik al blaren krijgt van een los draadje in je sok. 
Ik leen maar weer even wat illustratiemateriaal van het internet. En dat valt niet mee, want meestal gaat het over het opnemen van steken langs een afkantrand of opzetrand. En anders gaat het over het opnemen van steken langs de zijkant van een hielflap (dat zie je op de foto hiernaast). Dat is niet helemaal het zelfde omdat bij een hielflap altijd met kantsteken gewerkt wordt, en in mijn patroon stond uitdrukkelijk vermeld dat ik GEEN kantsteken mocht maken, met andere woorden alle eerste en laatste steken van alle naalden werden gebreid. Was het maar waar, het opnemen van kantsteken is, zoals je hiernaast ziet, best overzichtelijk. Netjes en ontspannen je naald insteken in een pootje van het V-tje, en daar een steek in breien. 

Helaas zag de zijkant van mijn breiwerk er meer zo uit (maar dan een beetje strakker want gebreid op naalden 2,5 mm):
om en om een steek met een vrij strakke omslag aan de buitenkant, en een steek die een beetje meer naar binnen valt. Verder is het altijd zo dat een steek breder is dan hoog, dus meestal komt het mooi evenredig uit als je 3 steken opneemt in elke vier toeren. Dus je neemt 3 achtereenvolgende steken op, de vierde sla je over. 
En omdat je dus helemaal geen richeltje wilt, neem je niet de hele steek op, maar alleen het buitenste pootje/draadje. Het valt niet mee om steeds in die steek met die strakke omslag te prutsen!
Met opnemen bedoel ik dat je de rechterbreinaald onder dat buitenste draadje van die steek door prikt, je werkdraad om de naald
slaat zoals je normaal ook doet wanneer je een steek breit, en daarna de naald weer 'doorhaalt'. Zo heb je een steek opgenomen.
Uiteindelijk is het toch voor elkaar gekomen en hebben allebei mijn sokjes nu een keurige teen!
Gepast, geen vervelende richeltjes. Trots!

Nu moet ik voor het maken van de hieltjes natuurlijk het kunstje nog eens herhalen, en uiteindelijk ook nog eens voor het aanbreien van de boorden. Er wordt nog veel geduld van mij gevraagd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten