vrijdag 8 augustus 2014

NAJAARSCURSUS FAIR ISLE BREIEN

En weer is er een kogel door de kerk!
Er zijn weer wat kwartjes gevallen in mijn hoofd, en dat heeft tot resultaat een nieuwe cursus: Fair Isle breien.
Fair Isle breien is een algemene term voor veelkleurige tricotsteekpatronen waarbij per toer meerdere kleuren garen worden gebreid. Over het algemeen niet meer dan twee verschillende kleuren per toer maar er zijn uitzonderingen.
In het voorbeeld hiernaast zie je minstens 5 kleuren maar die zijn netjes over de toeren verdeeld, per toer zijn het er steeds maar twee.
De techniek schijnt afkomstig te zijn van de Shetlandeilanden (vandaar de naam) maar je ziet hem ook in traditionele
Scandinavische breiwerken. De naam Jacquard wordt ook wel eens gebruikt. Jacquard is de uitvinder van het machinale weven met patroonkaarten, oorspronkelijk gaat het bij Jacquard dus om geweven stoffen maar de term is overgesprongen naar de breiwereld.
Een sterk staaltje zie je ook aan deze gebreide wanten (niet door mij gemaakt):

Paradisebird12_medium2_small

Voorbeelden van fair isle werk die ik zelf heb gemaakt:





(gelukkig niet ALLEEN MAAR sokken)


Ok, een nieuwe techniek leren gaat niet zonder een project: overzichtelijk en bij voorkeur ook iets waar je wat aan hebt.
De keuze is gevallen op een muts, pillbox modelletje met leuke details. Gebaseerd op een idee dat ik ergens heb gezien ben ik zelf aan de slag gegaan met het patroon, hier zie je vast een voorproefje:
Beetje noors, vind ik, met die sterren. Dat past goed bij de geschiedenis.
Ik brei hier met Lima van Drops, een 100% wollen garen dat ook een beetje gaat vervilten. Dat lijkt me een voordeel voor dit hoofddeksel.
Deze kleuren zijn donkerblauw en lichtroze, er komt ergens ook nog een contrastaccent met een andere kleur, een zogenaamde 'tic'.

De cursus gaat starten op dinsdagavond 9 september, 20.00 bij mij thuis. Je kunt je vanaf nu aanmelden, je bent definitief geplaatst na ontvangst van het cursusgeld op mijn rekening. Als je de gegevens niet hebt kun je die even aan me vragen. 
We breien op een rondbreinaald 4,5 mm.

Je kunt bij mij een garenpakket kopen van 50 gr donkerblauw, 50 gram lichtroze en een restje accentkleur. Omdat ik het al een tijdje heb liggen mag het weg onder de winkelprijs, totaal 3,50 euro.

Als je zelf je kleuren wilt kiezen: Voor de twee hoofdkleuren kies je iets met een mooi contrast, van beide kleuren heb je 50 gram nodig. Voor de accentkleur heb je een bijpassend restje nodig. Op de markt in Houten ligt AlizeSuperlana Midi in veel verschillende kleuren, 75% acryl 25%  wol, 100 gram voor 3,95. 
Ik ga daar ook nog een voorbeeld mee breien. 

Je kunt je vanaf nu aanmelden. Plaatsing in volgorde van aanmelding. Je inschrijving is geldig na ontvangst van het cursusbedrag op mijn rekening. Heb je de gegevens (nog) niet, mail me dan even!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten