vrijdag 22 augustus 2014

DE BREILAP VAN OMA LENA (14)

Het volgende motief in de Breilap van Oma Lena kan ik het beste omschrijven als een Ruitjesmotief.
Het is een ajourpatroon, en de gaatjes maken een patroon van diagonale lijnen die elkaar kruisen. Ruitjes dus. In de onderstaande foto kun je ook goed zien hoe het gebruik van minderingen naar links en minderingen naar rechts het diagonale motief mooi ondersteunt. Als je zin hebt kun je ook eens proberen hoe het eruit ziet als je die twee omwisselt!



Voor degenen die tot nu doe dapper hebben meegebreid zal dit patroon niet al te veel nieuwe uitdagingen meer bieden, denk ik. Zoek anders nog even de afleveringen op over omslagen en de aflevering over dubbele minderingen.

We waren uitgekomen met 29 steken. Het motief heeft een herhaling van 6 steken.
Nld 1: kantsteek,1 averecht, *omslag, 1r, omslag, overhaling, 1 re, 2 r samenbreien*; herhaal van * tot * nog 3 maal; eindig met omslag, 1 recht, omslag, 1 averecht, 1 recht
Nld 2 en alle teruggaande naalden: kantsteek, 1 recht, averecht tot 2 st voor het eind van de naald, 1 recht, 1 averecht
Nld 3: kantsteek, 1 averecht, *omslag, 3 recht, omslag, dubbele mindering*; herhaal van * tot * nog 3 x; eindig met omslag, 3 recht, omslag 1 averecht, 1 recht
Nld 5: kantsteek, 1 averecht, *overhaling, 1 recht, 2 recht samenbreien, omslag, 1 recht, omslag*; herhaal van * tot * nog 3 x; eindig met overhaling, recht 2 recht samenbreien, 1 averecht, 1 recht
Nld 7: kantsteek, 1 averecht, *dubbele mindering, omslag, 3 recht, omslag*; herhaal van * tot * nog 3 x, dubbele mindering, 1 averecht, 1 recht

Eerlijk gezegd, hier kwam ik voor mezelf een paar probleempjes tegen.
Ik kwam er pas uit toen ik de volgende twee dingen gedaan had: zelf een proeflapje breien,
en: een poging gedaan om bovenstaande aanwijzingen om te zetten in een grafisch breischema.
Aan zo'n schema kun je meestal gemakkelijk zien of het klopt met de meerderingen en de minderingen.
Hieronder zie je het schema zoals ik eraan begonnen was (dank zij de gratis website Chart Minder)






Eerst iets meer vertellen over breischema's:
Breischema's worden altijd gelezen van onder naar boven, en van rechts naar links. Volkomen tegengesteld dus aan hoe wij altijd een bladzijde tekst te lijf gaan. De reden hiervoor is dat -gezien aan de goede kant-  dit de volgorde is waarin ons breiwerk tot stand komt, we beginnen immers aan de onderkant rechts. Daarom staan de getallen aan de onderste as ook in oplopende volgorde van rechts naar links. Wat dan wel weer ingewikkeld is, je moet de teruggaande naalden van links naar rechts lezen, dat is immers ook weer de volgorde waarin de de steken afwerkt; je hebt tenslotte je werk gekeerd!

Alle tekens in dit schema geven een bepaalde steek weer. Ik heb me zo goed mogelijk proberen te houden aan de huidige internationale conventies:
V = kantsteek
0 = omslag
/ = mindering naar rechts = twee steken samenbreien
\ = mindering naar links = overhaling
. = averecht
leeg hokje = recht
Dit alles gezien aan de goede kant van het werk, dus in een teruggaande naald moet je een rechte steek breien als er '. ' staat en een averechte steek voor een leeg hokje.

Van rechts naar links heb ik netjes de patroonaanwijzingen ingevuld, maar ik had niet genoeg ruimte om de laatste steken van de naald (1 averecht, 1 recht) te noteren, terwijl ik ze zeker weten in het breiwerk zag zitten. Eigenlijk wel logisch, want ik heb 2 omslagen waar geen meerdering tegenover staat.
Bij het zelf breien kwam ik tot de conclusie dat ik ze wel kwijt kon, maar dat het aantal steken met twee was toegenomen. Ook weer logisch, want een omslag kost in het breischema een extra hokje, maar op de naald blijven er genoeg steken over om echt in te breien.
En zoals Cruijff het al zo treffend verwoordde: als je het snapt dan zie je het:
Het motief van 6 steken klopt prima: de meerderingen van de ene ruit compenseren de minderingen van de andere ruit. Steeds twee meerderingen en twee minderingen per motief, dus het aantal steken zou gelijk moeten blijven. MAAR: nadat het motief 4 x gebreid is, volgt nog een gedeeltelijke herhaling van het motief. Je kunt op de foto van de breilap zien dat er afwisselend 4 of 5 ruiten zijn. Het groeien van de 5e ruit veroorzaakt een vermeerdering van het aantal steken, het afnemen van de 5e ruit vermindert dat weer.
In onze eerste naald maken we dus direct al twee omslagen zonder bijbehorende mindering en is het aantal steken dus toegenomen tot 31. In nld 3 gebeurt nog een keer hetzelfde en breien we dus intussen over 33 steken.
In nld 5 en 7 gebeurt het omgekeerde en gaan we via 31 weer terug naar 29 steken.

Hieronder zie je het breischema zoals het er uiteindelijk uit moet zien. Er staat nog een teken in voor dubbele mindering: een ondersteboven V-tje met een 3tje eronder.

Doordat de extra ruimte hier aan weerskanten langs de randen erbij getekend is, blijven de motieven in de rest van de naald netjes boven elkaar staan en kun je goed zien hoe het verloop van dit patroon is. 

Tenslotte heb ik in een van mijn zeer gewaardeerde breigidsen nog een alternatieve toepassing van dit motief gevonden: als verticale strook; ook een aardig idee!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten