woensdag 5 februari 2014

DE TRUI VAN SCHOONZOON

Eind vorige week heb ik jullie achtergelaten met een cliffhanger.
De ontknoping wil ik jullie niet onthouden.

Schoonzoon was reuze blij met zijn nieuwe trui, en was ook niet te beroerd om even te poseren. Ik moet eerlijk toegeven dat ik op allebei even trots ben!

Omdat mijn stekenverhouding iets grover was dan die van het oorspronkelijke patroon, heb ik het stekenaantal aangehouden van de kleinste maat. Daarmee kwam ik netjes op een klein M-metje uit.
Hij wilde liever geen sjaalkraag, dus heb ik het patroon aangepast met een ronde hals met dubbelgeslagen boord.
De levende steken van de halsboord heb ik met maassteken verbonden aan het randje waar ik de boordsteken opgenomen had. Daardoor is een onzichtbare - én onvoelbare!- naad ontstaan, in het dragen kan er dus geen irritatie optreden.

De kabels vind ik ook de moeite waard om even de aandacht op te vestigen. Op het voorpand lopen links en rechts een dubbele kabel, en één zo'n kabel loopt ook over het midden van de mouw.
De dubbele kabel bestaat uit een naar rechts draaiende kabel over 6 steken, en daarnaast een naar links draaiende kabel over 6 steken. De twee worden van elkaar gescheiden door 1 averecht, 1 gedraaid recht, en weer 1 averecht. Aan weerskanten van dit geheel 1 averecht om de kabel van de achtergrond te scheiden. Door de middelste steek gedraaid recht te breien (in de teruggaande naalden dus gedraaid averecht) komt deze steek mooi bovenop het werk te liggen, en wanneer er wat rek op de steken komt te staan, trekt deze steek niet wijd open maar juist dicht. Op deze manier krijg je een hele duidelijke afscheiding tussen de twee helften!


Ander nieuws: gisteravond vond een workshop ajour voor beginners plaats. De dames hebben met veel plezier zitten breien aan het begin van hun polswarmer. Helaas is zo'n avond niet lang genoeg voor een compleet werkstuk, dus de rest moeten ze zelf thuis doen. Het enthousiasme leek me groot genoeg om ook te gaan denken aan een kleine vervolgcursus ajour.
Er hebben zich intussen voldoende deelnemers aangemeld voor de cursus Kabelen. Die gaat dus zeker door. Start 25 februari. Wanneer er nog meer belangstellenden zijn hoor ik dat graag; bij overinschrijving organiseer ik met alle liefde een parallel-cursus dus iedereen kan aan bod komen. Aarzel dus niet, volgorde van betaling is volgorde van plaatsing. Eerst even informeren mag natuurlijk ook!

Volgende keer weer een bijdrage over de Breilap van Oma Lena!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten