vrijdag 24 januari 2014

DE BREILAP VAN OMA LEENA 2

Natuurlijk is het verhaal van de breilap van Oma Leena nog lang niet uitverteld.
Ik wilde dus maar eens bij het begin beginnen.
Zoals al eerder vastgesteld is het materiaal katoen. Ook in mijn eigen schooltijd heb ik nog heel wat brei- en haakkatoen versleten. Overigens is de katoen van Oma Leena wel een flink stuk dunner dan waar ik zelf ooit mee gewerkt heb.
De lap is gebreid over 30 steken.
Ter vergelijking: hieronder zie je
het begin van de breilap liggen op een recent breiwerkje van mezelf (babyvestje, gebreid op pennen 4 mm). Dat vinden we tegenwoordig al best dun.

De 30 steken van de breilap zijn even breed als 19 steken van mijn breiwerk.
Ook de vergelijking met een door mij onlangs gebreide sok (gebreid op pennen 2,5 mm) valt nog steeds verschillend uit:

Maar met mijn 28 steken tegen haar 30 kom ik al dichter in de buurt.
Vermoedelijk heeft zij dus gebreid met pennetjes van 2 mm. Kom daar tegenwoordig nog maar eens om!

We zien dat het eerste stukje in tricotsteek is gebreid. Oma heeft dus direct zowel recht als averecht leren breien. Veel breisters ervaren averecht als lastiger, waarschijnlijk omdat ze het pas geleerd hebben nadat de rechte steken goed waren ingetraind. Ik ben benieuwd of dit bij Oma Leena anders was. Maar ... misschien had ze al eerst een pannelap in ribbelsteek gebreid.

Als je heeeel goed kijkt (het is moeilijk scherp te krijgen) kun je zien dat er meteen is gewerkt met kantsteken. Voor een kantsteek brei je de eerste steek van een naald niet, maar neem je hem over van je linker op je rechter naald zonder te breien.
Hierdoor ontstaat een mooie zelfkant met 1 V-steek per twee naalden, in plaats van een druk geheel met omslagen.
En je kunt ook zien dat het opzetdraadje dat netjes in de kant was weggewerkt, in de loop van meer dan 120 jaar toch een beetje is losgegaan ;)

Voor wie wil meebreien met deze lap en het stekenrepertoire wil uitbreiden zoals dat vroeger op school werd aangeleerd:
Zet 30 steken op met niet te dik garen en bijpassende naalden. Op de wikkel van het garen staan vrijwel altijd aanwijzingen over een geschikte naalddikte.

Brei 15 naalden rechte tricotsteek.

En voor wie benieuwd is naar mijn werkstukje uit de eerste foto: hier is hij helemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten