vrijdag 5 juni 2015

VOORTGANG

Voor diegenen die al sinds vorige week vrijdag zitten te vlassen op een berichtje van mij: ik was er even niet. Een mini vakantie in Duitsland, waar het overigens met de internetmogelijkheden tamelijk tegenviel. Dus helaas, jullie moesten wat langer wachten.
Ter compensatie hier een sfeerbeeld:


Omgeving verkennen, taart eten op terrasjes en flinke wandelingen .... weinig breitijd.

Maar intussen ben ik ook alweer een paar dagen thuis, en kan ik in ieder geval het blauwe topje van mijn lijst afstrepen. Die is klaar! Het valt alleen niet mee om het leuk op de foto te krijgen. Deze is nog het best gelukt: het is een topje met lekker veel open breiwerk om de hals. Het achterpand is tot boven aan toe dicht maar kan ook als voorpand gedragen worden. Dat bepaal ik afhankelijk van de onderlaag.
Het materiaal is linnen (misschien gemixt met iets anders) dat ik heb verkregen door het uithalen van een tuniekachtig truitje dat ik een jaar of 5 geleden had gebreid en dat slecht beviel. Toen had ik nog geen Ravelry account dus de gegevens van het garen zijn al lang vergeten. In ieder geval ben ik hier veel tevredener over dan over de vorige versie. Het topje is dus nieuw maar tegelijkertijd ook al gedragen ;)

Ook ben ik alweer een stukje opgeschoten met de kanten sjaal van het zijde van de leveranciers die intussen op Facebook De Belgische Jongens zijn gaan heten. Bart&Francis stonden in Rijswijk op de Breidagen en daar heb ik een cone donkergroene zijde gekocht, genoeg voor een kanten sjaal.
Zoals je je misschien herinnert ben ik midden achter begonnen met een tijdelijke opzet.

Misschien is dit wel een goed moment om daar eens verder over uit te weiden. Zie je de rij roze V-steekjes aan de onderkant.? Ik heb hier allereerst met roze katoen (haakt en pluist niet, steekt lekker af) een ketting van lossen gehaakt, en daarbij de draad steeds om de breinaald heen geslagen. Hier zie je een fimpje over wat ik bedoel; je moet een beetje reclame voor lief nemen. De uitleg is in het Engels, en het relevante gedeelte begint na 2 minuten. In afwijking van het filmpje begin ik ook altijd met het haken van een paar 'losse' lossen, zodat je iets hebt om vast te houden, daarna begin ik zoals in minuut 2.
Je krijgt dan alle achterkant-bobbeltjes van de lossen als steken om de naald, en de V-tjes vormen zoals je ziet een keurige basis. Die moet er natuurlijk niet blijven zitten, daarom is het een tijdelijke opzet. Het voordeel van een ketting van gehaakte lossen is dat je deze ook prettig weer los kunt trekken mits je aan de goede kant begint. Onthoud dus even welke steek je als laatste gehaakt had, dit is de eerste die je weer los moet trekken bij het uithalen.

Intussen ben ik zover dat de eerste helft van de sjaal is afgekant en dat ik de tweede helft vanuit dit zelfde punt ga breien. Daarvoor moet ik weer bij mijn roze tijdelijke steekjes zijn. In het filmpje kun je vanaf 5.45 minuten zien hoe dat gebeurt.
Mijn steekjes staan intussen bijna allemaal op de naald en dat ziet er op dit moment zo uit:

Nog een paar te gaan. Bij mij is het iets minder rechtoe rechtaan als in het filmpje omdat ik direct in de eerste naald al minderingen en omslagen gebreid heb voor het kantpatroon. De lusjes van de steken zijn daardoor iets lastiger te herkennen. Maar als ik zover ben dat ook deze laatste 5 steken netjes op de naald staan, kan ik weer verder met de tweede helft van mijn sjaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten