vrijdag 12 juni 2015

DE BREILAP VAN OMA LENA (23)

Het eind begint in zicht te komen, ik tel nog 5 motieven en dan is het zover.
Vandaag is deze aan de beurt: een ajourmotief dat door de plaatsing van de gaatjes en de minderingen bijna de indruk van een kabeltje maakt. In mijn naslagwerken (maar ik heb natuurlijk niet alles wat er ooit over breien geschreven is) komt dit niet voor, dus ik neem de vrijheid om het Kabelajour te noemen. De naam Nepkabel (Faux Cable) kom je ook wel eens tegen voor motieven die hierop lijken.

Het eerste wat mij opvalt is, dat dit motief erg de neiging heeft om scheef te trekken. Dat is op de foto ook duidelijk te zien, het is dus niet zo dat ik een scheve foto heb gemaakt. Mocht je een dergelijk motief in een werkstuk als een vest willen gebruiken, dan is dat wel iets om rekening mee te houden. 

Hoe is dit motief tot stand gebracht? We doorlopen maar weer eens de gebruikelijke stappen.
1. Opbouw: 3 kolommen van kabelajour, van elkaar gescheiden door telkens een kolom van 2 averechte steken. Aan het begin van de naald (aan de goede kant gezien) zit ook nog een kolommetje, dat in dit geval bestaat uit een Kantsteek en een Averecht. Aan het eind van de naald zie ik iets dergelijks niet. De Ajourkabels zijn steeds 8 steken breed. 
2. Waar komen we vandaan. Als ik me goed herinner hadden we het vorige motief gebreid over 25 steken. We hebben er nu minstens 28 nodig (zonder afscheiding aan de kanten); als we aan de kanten ook een afscheiding willen maken zelf 32!
Nu komt de verrassing: ik zie helemaal geen tekenen van het meerderen van al die steken! En als ik goed tel bestaat het stukje averechte tricot dat deze twee motieven scheidt al uit 29 steken. Wat is er gebeurd? In de laatste herhaling van het vorige motief is er in naald 9 iets anders gebeurd: het samenbreien van de averechte steken is overgeslagen, dat levert 4 extra steken op! Hadden we dat foefje maar op tijd in de gaten gehad ;(   Nu moet ik een ander foefje verzinnen maar dat gaat wel lukken. 
3. Hoe organiseren we het juiste aantal steken. Uitgaande van 25 moeten we naar 28 als we alleen de drie herhalingen met 2 tussenkolommen willen doen. Eitje. In de eerste naald van het motief komt 1 mindering per motief voor, als we die even overslaan hebben we er al 3 steken bij. Dan lijkt het me mooi om toch aan weerszijden 1 kantsteek te hebben, het lijkt me dat we die er wel bij kunnen versieren door aan het begin en aan het eind van de eerste naald nog eentje extra te meerderen. 
4. Hoe wordt het motief gebreid. Het motief bestaat uit 8 steken. De 4 rechtersteken van dit motief verhuizen over 8 naalden langzaam naar links, doordat er rechts een omslag wordt gebreid, en links een mindering. Rechts komen er dus nieuwe steken bij, links verdwijnen die. Als steek 4 op plaats 8 is gekomen, begint het hele verhaaltje weer opnieuw met de steken die er intussen aan de rechterkant zijn bijgekomen. Briljant!

De breibeschrijving zou zo luiden
Naald 1 (ALLEEN DE EERSTE HERHALING!!!): Kantsteek, omslag, 1 meerderen (hier voor het eerst uitgelegd),  6 recht, 2 averecht, omslag, 7 recht, 2 averecht, omslag, 6 recht, 1 meerderen, 1 averecht (30 steken)
Naald 2 en alle teruggaande naalden: Kantsteek, *8 averecht, 2 recht*, herhaal nog 2 maal van * tot *; bij de laatste herhaling brei je slechts 1 averecht.
Naald 3: Kantsteek, *1 recht, omslag, 3 recht, overhaling, 2 recht, 2 averecht*, herhaal van * tot * nog 2 maal, bij de laatste herhaling brei je slechts 1 averecht 
Naald 5: Kantsteek, *2 recht, omslag, 3 recht, overhaling, 1 recht, 2 averecht*, herhaal van * tot * nog 2 maal, bij de laatste herhaling brei je slechts 1 averecht 
Naald 7: Kantsteek, *3 recht, omslag, 3 recht, overhaling, 2 averecht*, herhaal van * tot * nog 2 maal, bij de laatste herhaling brei je slechts 1 averecht 

Hierna begin je het motief opnieuw maar nu met de reguliere eerste naald: 
Naald 1: Kantsteek, *omslag, 3 recht, overhaling, 3 recht, 2 averecht*. herhaal van * tot * nog 2 maal, bij de laatste herhaling brei je slechts 1 averecht.

Naald 1 tm 8 wordt in totaal 3 maal gebreid, en zoals altijd weer afgesloten met 4 naalden averechte tricot. 
Veel plezier ;))


Geen opmerkingen:

Een reactie posten