vrijdag 22 mei 2015

HOE DE PROJECTEN ERBIJ STAAN

Als je zoveel verschillende projecten tegelijk op de naalden hebt (en daarnaast ook nog tijd aan andere dingen wilt besteden) kan het soms lang duren voordat er een werkstuk echt af is.
En de afgelopen dagen had ik er eigenlijk wel behoefte aan om iets te kunnen afvinken van mijn lijstje.
Intussen had ik al een stuk of wat inktvissen gebreid (lijf en tentakels) maar daar verder niets mee gedaan. Het werd de hoogste tijd om deze exemplaren een stapje verder te brengen in hun ontstaansgeschiedenis.
Daarom heb ik eerst maar eens een hele serie verschillende oogjes gehaakt, deze oogjes opgenaaid, en alle losse draden netjes afgewerkt. Netjes wil in dit geval ook vaak zeggen onzichtbaar weggestoken en vastgezet, de rest van de draad lekker aan de binnenkant laten zitten waar hij onzichtbaar is, bijdraagt aan de vulling, en bovendien genoeg lengte heeft om niet onverhoopt toch nog los te kunnen schieten.
Hier zie je het resultaat. Zeven inktvissen met allemaal een heel eigen uiterlijk en karakter. Grappig hoe die oogjes zoveel verschil maken. Eentje is zelfs een beetje scheel!
Natuurlijk moeten deze allemaal nog gevuld worden en de onderkanten dichtgebreid; dat wordt een serie-klusje voor een andere dag. Mijn eerste twee inktvisjes liggen nog steeds te pronken op de kraam van de wolkoopman op de markt. Hopelijk raken er nog meer mensen geïnspireerd!

Intussen staan er alweer twee nieuwe op de pennen; het is een makkelijk mee te nemen project en een tentakeltje is in een verloren halfuurtje te doen. Bovendien heb ik nog tig kleurtjes katoen speciaal voor dit project ingekocht die weer nieuwe variaties gaan toevoegen aan deze serie!

Zelfs gisteren nog weer een paar meerkleurige bolletjes aan de verzameling toegevoegd. Ik heb nog wel even te gaan voordat die allemaal zijn opgebreid.

Ter afwisseling en als 'groot thuisproject' gaat op dit moment alle aandacht naar het linnen topje.
Ik heb intussen alle uitgehaalde strengen netjes opgewonden, en kan zo langzamerhand gaan duimen dat ik genoeg garen heb om het truitje de gewenste lengte te geven.
Deze kleur geeft helaas niet goed de werkelijkheid weer. Het is een soort blauw dat ligt tussen jeansblauw en staalblauw.
Zoals je ziet ben ik bij de nek begonnen met in het rond te breien, heb ik op vier plaatsen meerderingen gemaakt voor de raglan mouwinzet, en ben ik nu het lijf in het rond aan het breien. De mouwsteken staan nu op een tijdelijke naald te wachten tot ze aan de beurt zijn. Ben ik uitgebreid, dan hoef ik alleen nog maar de losse draden weg te werken, want naden zitten er niet in. Heerlijk!
Als ik mijn huidige bolletje heb opgebreid ga ik eerst maar eens die mouwtjes doen (ze blijven kort) zodat ik tot mn allerlaatste metertjes door kan breien en zoveel mogelijk lengte kan maken voor het voor- en achterpand.

Het laatste nieuwtje is dat ik vandaag toch nog even van de gelegenheid gebruik heb gemaakt om wintergarens van Drops in te slaan voor vriendelijke prijsjes. Die gaan voor de najaars- en winterplannen beslist goed van pas komen.
Hier al vast een sneak-preview!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten