vrijdag 10 oktober 2014

WAT STAAT ER OP DE NAALDEN

Er is weer flink gebreid deze week.
De dames van de cursus Fair Isle breien hebben deze week hun eerste les achter de rug. Het was weer ouderwets gezellig.
Ik brei gelijk op met de dames, en als het goed is komen ze op de volgende les met hun eigen kleurstelling van het onderstaande boordje:

Dit is tweekleurige rib, waarbij de rechte steken met de ene kleur gebreid worden, en de averechte met de andere kleur. Beide draden worden aan de achterkant van het werk meegevoerd. Een leuke techniek, vind ik, en een goed begin om met twee draden tegelijk te leren werken. We gebruiken garen van gemiddelde dikte, en naalden van 4,5 mm. Dat schiet dus aardig op en dat is wel fijn als je eerst de techniek nog onder de knie moet zien te krijgen.

Om de dames een beetje te imponeren heb ik ook hard gewerkt om mijn noorse baret af te krijgen. Deze is gemaakt van Drops Delight en van een egale simpele sokkenwol. Allebei dus dunne sokkenwol en ik vind dat het prima combineert. Het is gebreid op een rondbreinaald van 3 mm.
Dit is het zij-aanzicht van het geheel, het ziet er nog niet echt als een baret uit. Daarvoor moet ik hem eerst netjes in vorm brengen door hem nat te maken en op een bord te spannen.
Hier zie je het boven-aanzicht. Een prachtige ster. Deze is tot stand gekomen door middenin elke herhaling van het motief dubbele minderingen te breien op een manier die prachtig in het patroon past. Als je goed kijkt kun je dat in de witte punten van ster wel zien, maar het minderen is al een heel stuk eerder langzaamaan begonnen.
De onregelmatigheid van het model in beide foto's ligt niet aan het patroon maar aan het feit dat de muts nog niet in model is. Dus hopelijk komt dat nog helemaal goed.

Als meeneem project heb ik momenteel de panden van het vest waar ik hier en hier over verteld heb.
Mijn versie wordt gebreid in Alize Cashmira, dat anders dan je zou verwachten bestaat uit 100% merino wol. Heerlijk om mee te breien en absoluut jeuk-vrij.
De mouwen waren eerder al klaar, hieronder zie je een foto van het rugpand: 
Door de bijzondere constructie van het vest beslaat het rugpand alleen de hoogte van de mouw-inzet. Dat was dus gauw klaar.
Daarna ben ik begonnen aan het laatste patroondeel: kraag/voorpanden/onderste rughelft. Klinkt ingewikkeld? Als je het ziet dan snap je het.
Het wikkelt zich dus als het ware helemaal om het rugpand heen, met wat uitsparingen voor de mouwen. Alles wat ik voor dit pand hoef te doen is maar steeds enkele boordsteek breien, en af en toe een hoek maken. Hoe ik de hoeken maak heb ik hier al eerder uitgelegd. 

O ja, en de mystery socks?  Die liggen er nog net zo!

Omdat het leven niet alleen uit breien bestaat moet ik me nu nodig aan mijn andere taken gaan wijden: werken, fluit studeren en het huis aan kant maken. Tot volgende week!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten