vrijdag 24 oktober 2014

DE BREILAP VAN OMA LENA ( 16) - Vissenstaart motief

Alweer een nieuwe variant op ajourwerk: deze staat in mijn 21-ste eeuwse breibijbel als Visgraatmotief (maar dan wel met een kleine variatie).

In mijn stekengids uit 1983 noemen ze het bovenstaande motief: Opengewerkte Visgraat.

Maar wanneer je op visgraat en breien gaat googelen vind je hele andere motieven.Dit is wat je vindt als je op 'visgraatpatroon' gaat googelen: in het Engels heet dit dan weer Herringbone.


Met een zoekopdracht op de Engelse term Fishtail pattern lukt het wel. Dan kom je bijvoorbeeld hier uit:
En eigenlijk doet het resultaat mij ook eerder denken aan een vissenstaart dan aan een visgraat.
Voor alle duidelijkheid zal ik het motief van vandaag daarom maar aanduiden als: Vissenstaart motief.

Het verschil tussen het motief van Oma Lena en de twee bovenstaande voorbeelden is vooral dat de patroonherhalingen van elkaar gescheiden worden door een kolom averechte steken. 

Ons vorige motief hadden we afgesloten op 27 steken, en dat lijkt prima te kloppen met het motief waar we vandaag aan gaan werken. 
Hieronder zie je het telschema: 

Zoals gebruikelijk starten we elke naald met een kantsteek; deze wordt aan beide randen geflankeerd door een averechte kolom. In het midden weer een averechte kolom.
Het tekentje in kolom 8 en kolom 20 geeft een dubbele mindering weer: 1 steek afhalen, de volgende twee steken samenbreien, en daarna de afgehaalde steek overhalen (zoals bij afkanten). Deze dubbele mindering compenseert telkens prachtig voor de omslagen die aan weerskanten schuin naar elkaar toe lopen. 
Nog behoefte aan een breibeschrijving in tekst? 
Nld 1: 1 kantsteek, *1 averecht, 1 recht, omslag, 3 recht, dubbele mindering, 3 recht, omslag, 1 recht*, herhaal van * tot *, eindig met  1 averecht, 1 recht.
Nld 2 en alle teruggaande naalden: brei alle steken zoals ze zich voordoen.brei de omslagen averecht.
Nld 3: 1 kantsteek, *1 averecht, 2 recht, omslag, 2 recht, dubbele mindering, 2 recht, omslag, 2 recht*, herhaal van * tot *, eindig met 1 averecht, 1 recht.
Nld 5: 1 kantsteek, *1 averecht, 3 recht, omslag, 1 recht, dubbele mindering, 1 recht, omslag, 3 recht*, herhaal van * tot *, eindig met 1 averecht, 1 recht.
Nld 7: 1 kantsteek, *1 averecht, 4 recht, omslag, dubbele mindering, omslag, 4 recht*, herhaal van * tot *, eindig met 1 averecht, 1 recht.

Herhaal nld 1 - 8 nog 2 maal en sluit af met 4 naalden averechte tricotsteek.

Dan heb ik nog een leuk nieuwtje.
Zoals ik aan het begin van deze serie heb vermeld, is deze historische breilap in mijn bezit gekomen door de vrijgevigheid van de kleindochter van de maakster Lena van Wieringen. 
Vorige week plofte er een dikke enveloppe op mijn deurmat. Tot mijn grote verrassing had deze zelfde kleindochter mij nog twee historische werkstukken toegestuurd, beide door haar oma gemaakt.
Een schattig babyvestje dat via Engeland toch weer de weg teruggevonden heeft naar Nederland, en een door Oma Lena gehaakte pannenlap. Oma is haar hele leven doorgegaan met breien en haken.
Als we klaar zijn met het beschrijven van deze breilap, zal ik een poging wagen het babyvestje te ontleden en voor jullie te beschrijven.
Dank je wel Dinah!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten