vrijdag 26 september 2014

DE BREILAP VAN OMA LENA ( 15)

Het is weer de hoogste tijd voor een Breilap aflevering.
Daar gaan we dan.
Het zijn kolommetjes gaatjes tussen kolommetjes van averechte steken.

De omslagen worden steeds twee aan twee weggeminderd in de kolom van rechte steken ertussen in.Hier worden dus steeds DRIE steken samengebreid.
Als je heel goed kijkt zie je dat de rechter steek over de twee andere heen valt, net zoals dat het geval was bij de ruiten van het vorige motief.

Het basis idee hebben we dus al te pakken. Nu nog even bekijken hoeveel steken we hebben en hoe dat wordt gecentreerd over de naald:

Nld 1 (en alle heengaande naalden): kantsteek, 1 averecht, *1 omslag, dubbele mindering, 1 omslag, 2 averecht*; herhaal van  * tot * nog 4 maal.
Ha, dat is bij elkaar 27 steken. We waren het laatste motief geëindigd met 29 steken, er zijn er dus 2 weggesmokkeld. Dat kun je bijvoorbeeld doen door in de eerste naald van dit motief in plaats van de eerste (kant)steek twee steken samen te breien, en datzelfde te doen met de laatste twee steken. Tel de steken na deze acties nog even ter controle na!
De teruggaande naald brei je alle steken gewoon zoals ze zich voordoen, de omslagen worden averecht gebreid.
Hieronder zie je hoe de eerste drie herhalingen er in een telpatroon uit zouden zien:


Ons voorbeeld heeft twaalf verdiepingen gaatjes, dus het is 24 naalden.
Voor en na dit motief zoals gebruikelijk weer steeds 4 naalden averecht.

Intussen zijn er niet echt veel vorderingen te melden over mijn eigen breiwerkjes.
Het leven kan soms even andere dingen van je vragen.
Van het vest zijn de mouwen bijna af.
Geheel tegen de gewoonte in ben ik als eerste aan de mouwen begonnen. Ik had wel een proeflapje gebreid, maar daar had ik niet al te veel vertrouwen in omdat bij mij vaak blijkt dat in het werkstuk zelf alles toch weer anders uitkomt.
In dit geval zou mijn garen 20 steken per 10 cm moeten zijn (naalden 3-5 mm), en het patroon gaat uit van 18 steken per 10 cm (nld 6 mm). En een afwijking van 10% is best veel op een rugpand!

Als ik met de mouwen begin, kan ik al meerderend gewoon doorbreien tot de gewenste hoogte/breedte, in de veronderstelling dat de verhouding tussen steken en naalden hetzelfde blijft. Zo kan ik later mijn mouw als proeflapje gebruiken en hopelijk werkt dat beter.
Als snel bleek dat ik met het uitgerekende stekenaantal toch een veel te wijde manchet zou krijgen.
Ik ben dus maar opnieuw begonnen met het aantal steken volgens het boekje, en dat lijkt een perfecte mouw op te leveren.
Straks nog maar eens nameten voordat ik aan het rugpand begin.


HAAKCURSUSSEN
De workshop Granny Square haken is intussen volgeboekt. Zit je er niet bij en wil je ook graag zo'n workshop volgen? Laat het me weten en we organiseren een herhaling!
De workshop Haken voor beginners kan nog wel een paar aanmeldingen gebruiken. Maar ook bij weinig aanmeldingen gaat het wat mij betreft door!

BREICURSUSSEN
Van verschillende kanten bereiken mij af en toe berichten van mensen die op zoek zijn naar brei- of haakles. Reageer gerust op mijn mailadres of als reactie op dit blog. Je reactie bereikt mij altijd maar wordt niet gepubliceerd als je dat niet zelf wilt!!

4 opmerkingen:

  1. Komen er ook nog nieuwe breicursussen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jazeker! Omdat ik graag wil aansluiten bij de behoefte die er is, hoor ik graag van je wat je zou willen leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Conny bedankt voor je hulp met het meekijken bij mijn ajour patroon. Door een paar fouten in de tekening kwam ik er niet uit. Ik had de wol en het patroon al wel 5 jaar in huis....ik had zoiets van ik probeer het nog 1 keer. En Yes ik ben verder!

    BeantwoordenVerwijderen