vrijdag 6 juni 2014

WAAR BEN IK MEE BEZIG (GEWEEST)

Eerder vertelde ik hier Een griezelverhaal over het feestmaal van de Berlijnse motten.
En hoe ik na het overwegen van alternatieven als dichtmazen of lapjes overzetten, uiteindelijk had besloten het hele aangetaste gedeelte uit te halen en in tegengestelde richting opnieuw te breien.

Intussen zijn wij een paar weken verder en het werk begint aardig te vorderen. Rondjes van alleen maar rechte tricotsteek met hier en daar een minderingetje of meerderingetje voor de taille is goed te doen.

Tja ... het verschil tussen het bestaande en het nieuwe breiwerk is wel duidelijk te zien.
De overgangsronde (waar ik in de oude steken heb gebreid) steekt duidelijk af, en het nieuw gebreide deel ziet er ook duidelijk anders uit, al komt de stekenverhouding goed overeen. En zelfs is, als je goed kijkt, het verschil tussen 'nieuwe' wol (het middelste gedeelte) en 'uitgehaalde' wol zichtbaar. Voor de boord ben ik weer met 'nieuwe' wol begonnen. Die overgang zie je niet omdat daar ook de textuur verandert.
Mogelijk knapt het nog een beetje op als de trui in zn geheel even lekker in bad is geweest en alle draadjes zich prettig hebben volgezogen met vocht, en volledig ontspannen hun nieuwe steek-vorm kunnen aannemen. En anders hoop ik maar dat dochterlief zo blij is dat ze een klein overgangetje wel over het hoofd wil zien. Of we zeggen heel brutaal dat het zo bedoeld is. Wie weet ......

Verder kan ik ook melden dat mijn Tamara topje af is. En met dit resultaat ben ik behoorlijk tevreden.

Het materiaal is een bandjesgaren van linnenmix dus draagt lekker luchtig als het mooi weer is. En laat dat nou net de komende dagen voorspeld zijn!
Hier is een detail van het ajourpatroon:
Voor degenen die met de breilap meebreien een aardige uitdaging om te bedenken hoe je dit moet maken.
Een aanwijzing: het truitje is van boven naar beneden gebreid, dus eigenlijk moet je het detail op zijn kop zetten om dit te reproduceren.

Hoewel ik een paar weken geleden, na het afkanten van deze bewerkelijke Smeedwerk sokken, me had voorgenomen dat ik voorlopig niet weer aan sokken zou beginnen, kon ik de verleiding toch niet weerstaan om aan deze te beginnen: String Theory Socks


Deze sokken hebben een hele bijzondere constructie, want je begint met het opzetten van de steken midden op de hiel, breit van daar uit steeds meerderingen totdat je de sok boven op de wreef kunt sluiten, en voegt vervolgens aan de ene kant een teen en aan de andere kant een been/boord toe.

Dit is hoe ver ik er voorlopig mee ben gekomen: Het garen is zelfstrepend maar dat wordt wel heel speels onderbroken door het ajourpatroon dat al jaar en dag bekend staat als Feather and Fan.



Deze sokken gaan nog wel een weekje van mijn tijd vragen en of ik dat ga opbrengen met 30 graden? Ik durf het niet te beloven.







Tenslotte nog een raadseltje:
hieronder het begin van nog een bijzonder breisel:

2 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat het gaat lukken met de witte trui. Sorry namens de Berlijnse motten ;)
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die zitten allang te schaterlachen met hun dikke buikjes!

    BeantwoordenVerwijderen