vrijdag 20 juni 2014

VRIJDAG BLOGDAG

Even een update over de projecten waar ik de afgelopen weken mee bezig ben geweest.
Om te beginnen zijn de String Theory sokken af:

Ze zijn een beetje aan de krappe kant. Dat is ergens wel mooi want dan trekt het ajourwerk mooi open als je ze aan hebt. Maar achteraf gezien had ik toch beter direct aan het begin een maatje groter kunnen kiezen. Hoe heb ik mijn keuze bepaald? Normaal gesproken zie ik wel aan het aantal op te zetten steken welke maat passend gaat worden. Dat is dan (op naalden 2,5) altijd zoiets als 64 of 66 steken.
De opzet van deze sok begon midden op de hiel. Ik heb dus een flink stuk verderop gelezen in het patroon om te kijken hoeveel steken er uiteindelijk werden gebruikt voor het been. Daar kon ik kiezen uit 60 of 68. Op dat moment leek 68 mij een beetje veel en heb ik dus de 60-steken versie gebruikt. Tijdens het breien merkte ik al dat de voet dan te krap zou worden en heb ik een beetje gesmokkeld door het ajourpatroon nog 2 naalden extra te breien, waardoor ik voor het been ook op 64 steken uitkwam. Ze passen maar ze hadden ook beslist niet kleiner moeten zijn!!
Wijze les: beter nadenken van tevoren, 68 steken ligt ook meer voor de hand als je normaal 64 of 66 kiest.

Afje nr. 2: De mottentrui.

De steekjes onder aan de boord zijn weer afgekant, en de trui heeft heerlijk in een lauw badje met wolwasmiddel gelegen. Hier ligt hij in vorm te drogen. De steekjes hebben samen gezwommen en zijn aan elkaar gewend. Ik zie nog steeds de verschillen. Deels komt dat ook doordat de trui natuurlijk al gedragen was dus niet echt schoon. Ik troost mezelf maar met de gedachte dat dit beter is dan de gaten. En hoeveel je er in het dragen van ziet?? 

Afje nr. 3: Hidden Gusset Fingerless gloves. Hier is het patroon (in het engels) te vinden op het onvolprezen gratis internet-tijdschrift Knitty. 
Dit vond ik nu echt een patroon om eens te kiezen voor één van mijn meer luxe garens. Het is geworden een 100 grams streng Araucania wol. Deze wol wordt in Chili handmatig geverfd volgens oude tradities en is het resultaat van duurzame ontwikkelingssamenwerking. En het is ook nog eens heerlijk zacht. Omdat het patroon grotendeels bestaat uit enkele boordsteek met verdraaid recht gebreide steken leek het me ook een uitstekend project om mijn extra puntige HiyaHiya rondbreinaald eens een kans te geven. En dat pakte heel goed uit.
Hier is het eindresultaat: 
Natuurlijk heb ik ook een linker maar probeer maar eens je
eigen handen allebei tegelijk op de foto te zetten ;)
Al breiend begon ik steeds meer te twijfelen. Ik had ze voor mezelf gedacht maar het is natuurlijk ook een heel fijn kadootje voor iemand die daar van houdt; en zo iemand weet ik. Ik heb net even gewogen hoeveel garen ik nog over heb van mijn bolletje: 58 gram!! Genoeg om nog een tweede setje te breien. Als kind hadden we ook al regelmatig hetzelfde aan (hoofdzakelijk op zondag). Als ze dit toevallig leest wordt ze gewoon iets eerder verrast.

Tenslotte nog een vervolg op het raadsel van twee weken geleden: wat wordt dit??

Wie het denk te weten mag een antwoord insturen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten