zaterdag 29 maart 2014

DE OOGST VAN DE BREIDAGEN

Zoals eerder beloofd wil ik hier nog even terugkomen op de Breidagen die eerder deze maand in Amersfoort werden gehouden.
Om te beginnen had ik me ingeschreven voor een workshop van Daphne Ruben: dubbel breien. Hierbij maak je een plat werkstuk (heen en weer gebreid) met twee 'goede kanten'. En het is ook niet hol zoals bijvoorbeeld een platgeslagen buis, maar voor- en achterkant zijn volledig geïntegreerd. Het is leuk om dit met twee kleuren te doen zodat je motieven kunt inbreien die elkaars negatief zijn. Of, een stapje verder, aan de voorkant een ander motief dan aan de achterkant. En als je nog een stapje verder bent kun je zelfs met nog meer kleuren aan de gang. Het was een leerzame en goed verzorgde workshop en de docente werd dan ook met een flink applaus beloond.
Hier zie je hoe mijn werkje eruit zag na de workshop.
Het valt altijd weer op hoe weinig je kunt doen in 2,5 uur. Je merkt ook meteen hoeveel er nog geoefend moet gaan worden voordat een nieuwe techniek er een beetje strak uitziet.

















Dit zijn de voorkant en de achterkant van het oefenlapje dat ik heb gemaakt. 20 steken op de naald, die om en om naar de voorkant of naar de achterkant verdwijnen.Hier valt nog veel aan te verbeteren maar het principe is wel duidelijk. Regelmatigheid is nog ver te zoeken, de zijkanten mogen wel beter en ga zo maar door.

Overigens ook een feestje om met dit prachtige handgeverfde merino van Loret Karman te mogen breien.










Na de lunch ben ik met mijn verlanglijstje de beurs opgegaan. Want welke breister heeft er nu geen verlanglijstje.
Mijn eerste aankoop was een boek met knotsgekke theemuts patronen. Dit had ik al eens uit de bieb geleend, en toen ik daarvan een exemplaar bij een boekenstand zal liggen was de knip snel getrokken.









Ook niet te versmaden: zes bolletjes Drops Delight in de uitverkoopjesbak. Heerlijk zacht en prachtige kleuren. Ik heb er nog geen plannen mee maar ze zullen me op een dag zelf wel laten weten wat ze willen worden.


Mijn derde grote wens was een nieuwe streng Aade Long Artistic, omdat dat 100% natuurlijk verwerkte Shetlandwol is in de prachtigste kleuren. Deze keer heb ik gekozen voor het herfstpalet, en ook deze zal zelf op een dag wel met een plan komen.




Behalve twee bollen niet te dure doorsnee sokkenwol en diverse knoopjes die ooit nog wel eens van pas zullen komen, heb ik ook mijn slag geslagen met een setje verwisselbare rondbreinaalden van KnitPro: losse naaldjes in 10 diktes, te combineren met 1 of meer van de vier bijgeleverde kabels. Van prachtiggekleurd hout uit de Symfonie-serie.
Jammie!


En tot slot nog een kleine verwennerij: een setje steekmarkeerders van Wollyhood.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten