dinsdag 8 oktober 2019

Arendal: Vervolg op de proeflapjes

Zoals je in mijn vorige post hebt kunnen lezen was ik helemaal niet tevreden over mijn proeflapjes.
De theorie die ik zo ijverig verkondig moet ik natuurlijk zelf ook waarmaken.
Ik heb dus mijn proeflapje uitgehaald en ben opnieuw begonnen. 
Deze keer heb ik opgezet zonder bijzonderheden, en eerst een paar naaldjes boordsteek gebreid zodat het geheel een beetje stevige basis kreeg en niet meer zo omkrulde. 
Zie hier het resultaat: 
Nog steeds niet krul-vrij, dus heb ik ook maar eens uitgeprobeerd wat het effect van wassen is op dit lapje. Bij wassen moet je je trouwens niet al te veel voorstellen: door en door natmaken, even goed droogdeppen met een handdoek, en dan plat liggend verder laten drogen zonder enige vorm van aandrang: dus losjes plat op de handdoek leggen, niet in de vorm trekken, niet vastspelden. Ook niet ophangen want dan gaat de zwaartekracht weer iets doen. Misschien. 
Afijn, na dit alles kon ik het lapje als volgt op de foto zetten: 

Verbaas je vooral niet over het kleurverschil, het is echt hetzelfde lapje, maar de ene keer bij kunstlicht op een donkere ondergrond, de andere keer bij daglicht op een lichtere ondergrond. Het belangrijkste verschil is dat de krul er grotendeels uit is, de wol is "ontspannen". 

Maar nu de meting: 
Voor het natmaken

Beide tellingen komen behoorlijk dicht bij de 20 steken per 10 cm uit. 
Als je echt van dichtbij kijkt zie je nog wel wat onregelmatigheden maar zo lang mijn vriend(inn)en nog niet met een loep mijn kleding komen inspecteren ben ik tevreden!
Na het drogen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten