vrijdag 22 januari 2016

EEN MINIROKJE

Het wordt tijd dat ik eens wat meer vertel over het minirokje dat ik aan het breien ben.
Vorige week noemde ik het als eerste in de lijst van lopende projecten.
Hier zie je mijn werk zoals het van de naald komt.
Zo van dichtbij is het een druk geheel.
Het garen is Katia Azteca in een mooi kleurverloop van lichtgrijs tot anthraciet.
Het patroon heb ik hier gevonden. Gelukkig heb ik weinig moeite om een in het engels geschreven patroon te volgen.


Wat je op de foto ziet is niet zoals het rokje komt te hangen. Het wordt namelijk dwars gebreid, dwz ik ben gestart bij de naad middenachter, brei tegen de klok in om de heupen heen, om uiteindelijk weer middenachter uit te komen.
Bij het breien van dit rokje komen een paar verschillende handigheidjes en technieken om de hoek kijken.
Om te beginnen heb ik gebruik gemaakt van een Voorlopige opzet. Hier heb ik daar al eerder iets over geschreven. Zoals met meer dingen in de wereld, is er ook voor de voorlopige opzet niet één vaste methode, het is een kwestie van smaak. Deze keer heb ik niet gekozen voor een gehaakte voorlopige opzet, maar voor een relatief simpele methode. Je kunt een duidelijk instructie filmpje vinden op de website van Garnstudio. Alles wat je nodig hebt is een eindje restgaren, bij voorkeur glad garen in een contrastkleur. Deze methode is werkelijk eenvoudig. Het belangrijkste is dat je erop let dat je het restgaren goed strak houdt, zodat het evenwijdig onder de naald blijft liggen, en dat het niet gaat pretenderen dat het ook steken zijn die meteen gebreid moeten worden. EN je moet ervoor zorgen dat alles netjes op volgorde blijft liggen. Als steken over elkaar heen gaan buitelen heb je later bij het afwerken een probleem. Ik heb voor het restgaren een dubbele lengte genomen; na het opzetten heb ik de eindjes in een cirkel aan elkaar geknoopt, en nu liggen al mijn steekjes daar op hun draadje te wachten tot ze aan de beurt zijn om verenigd te worden tot een middennaadje.

Techniekje nummer 2 en 3: kabeltjes. Er zijn twee soorten:
-de 'klassieke' kabeltjes langs de buitenzijden. Die zie je hier op de smalle foto. Deze kabeltjes bestaan elk uit 4 steken, die elke 6e naald 2 om 2 worden gedraaid.

-het ruitpatroon in het midden (de grote foto) De schuine lijnen zijn eigenlijk ook een kabeltechniek, alleen worden daar 2 rechte steken steeds over 1 averechte steek gekruist, waardoor het ruitpatroon ontstaat.

Techniekje nummer 4: verkorte toeren.
Het rokje wordt dwars gebreid en heeft toch ook een beetje taillering nodig. Dit wordt bereikt door het breien van verkorte toeren. In een regelmatig ritme brei ik een teruggaande toer (in de richting van de taille dus) niet helemaal uit, maar keer ik om 6 of 18 steken voor het einde. Om een gat te voorkomen zorg ik ervoor dat ik de laatste steek voor het keren niet brei; in plaats daarvan haal ik hem af, haal ik daarna de draad onder de naald door naar voren (ik was recht aan het breien), zet ik de afgehaalde steek weer terug op de linkernaald en keer ik het werk. Dan ga ik verder met mijn teruggaande (=averechte) toer. De afgehaalde steek heeft nu een zogenaamd sjaaltje dat ervoor zorgt dat het gat wordt dichtgetrokken. Dat is ook precies de reden dat ik daar geen foto van kan laten zien: je ziet er namelijk niets van, zeker niet aan de 'goede' kant. Nee echt, ik heb het serieus geprobeerd te fotograferen, maar dat wordt echt niets.

Tenslotte is het wel duidelijk dat dit patroon instructies kent die elke naald terugkomen. Er zijn de ribbelranden aan taille en zoom, en er zijn de verschillende kabelmotieven, die allebei een eigen telpatroon hebben gekregen in de werkbeschrijving. Om mij tijdens het breien op tijd te attenderen op een nieuwe actie, maak ik gebruik van de steekmarkeerders. Die hangen op de naald tussen mijn steken in, en geven het begin van een nieuw telpatroon aan. Zo hoef ik niet steeds AL mijn steken te tellen. Kom ik aan bij een steekmarkeerder, dan zet ik hem netjes over van de rechternaald naar de linker, en begin aan het juiste motief. Heerlijk handig!!

Ik heb nog ongeveer 1/3 van dit rokje te gaan, en zal jullie zeker laten weten hoe het eindresultaat is geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten