zaterdag 13 februari 2016

EEN UITSTAPJE NAAR HAAKLAND

Helaas heb ik jullie een paar weken in de steek moeten laten; mijn mantelzorgtaken hebben even al mijn tijd en aandacht opgeslurpt. Geen steek gebreid in de afgelopen weken, en al helemaal geen tijd om hier een bijdrage te schrijven.

Waar ik wel tijd voor MOEST maken (want dat stond nu eenmaal in het cursusaanbod en het was volgeboekt) was het verzorgen van een avondje haakles voor beginners.
Om te beginnen kan ik zeggen dat het een heel gezellige avond was, maar ook heel vruchtbaar!! De vier deelneemsters maakten goede vorderingen, en aan het eind van de avond was iedereen vertrouwd met opzetlus, lossen, vasten en stokjes. En dat was allemaal snel genoeg gegaan om ook nog tijd te kunnen besteden aan het haken van hun eerste hartje. Tenslotte
moet al die nieuwe kennis ook worden toegepast op iets wat leuk is om naar te kijken.
Dit is hoe je het maakt.
Neem materiaal dat je leuk vindt en een bij de dikte passende haaknaald.
1 zet een opzetlus op de naald en haak 6 lossen;
2 keer het werk; haak een vaste in de tweede losse vanaf de haaknaald; haak in elk van de volgende 4 lossen nog een vaste;
3 keer het werk; haak 1 vaste in elke vaste;
4 keer het werk; herhaal aanwijzing 3 nog 3 maal (totaal 5 toeren vasten).
5 draai het werk een kwartslag naar rechts.
6 identificeer de middelste steek van de zijde die nu voor je ligt (3e van de 5 toeren)
7 haak in deze steek achtereenvolgens: 1 half stokje, 1 stokje, 2 dubbele stokjes, 1 stokje, 1 half stokje (je hebt nu een soort waaiertje midden in die zijde)
8 haak een halve vaste in de hoek aan het eind van die zijde (als het goed is zit daar ook je opzetdraad)
9 herhaal de stappen 5, 6, 7 en 8 voor de volgende zijde
10 hecht af.

Natuurlijk hebben deze dames nog een hele weg te gaan: er is een groot verschil tussen weten hoe het moet en lekker aan de gang zijn. Zij moeten eerst een heleboel routine opbouwen. Zoals een van de dames zei: "ik ga maar eens beginnen met een pannenlap".

Daarvoor kwam ik toevallig op het spoor van een leuk patroon. Bij ons op de markt is een kraam met brei- en haakgarens, en daar kwam ik aan de praat met een dame die .... pannenlappen haakt. De eerste keer dat zij het mij uitlegde kon ik mij er niets bij voorstellen. Maar enkele weken later kwam ik haar weer tegen en legde zij het nog eens uit, waarbij zij het nu demonstreerde. En toen ik deze week per ongeluk (hoe zo per ongeluk) weer langs de wolkraam liep, lagen daar een paar door haar gemaakte voorbeelden!
En bleek zij ook bij de wolman een duidelijke werkbeschrijving te hebben achtergelaten.
Het is een dubbele pannenlap maar erg eenvoudig te maken. De strepen die je in het voorbeeld ziet zijn afkomstig van het garen zelf. Je hoeft alleen maar vasten in het rond te haken. De charme van het patroon is gelegen in het feit dat je het diagonaal dubbel vouwt.
Ik heb haar toestemming gevraagd en gekregen om dit patroon met jullie te delen. Wat je voor deze pannenlap moet beheersen is opzetlus, lossen, vasten, en dichtnaaien. Zij (Marion Kwakkenbos dus) legt alles heel erg duidelijk uit in de werkbeschrijving dus dat ga ik hier niet overdoen.
Heb je belangstelling om dit patroon te ontvangen, reageer dan even via het contactformulier dan stuur ik het naar je op!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten