vrijdag 15 januari 2016

HET NUT VAN HET CONTACTFORMULIER

Hoe leuk is het als blijkt dat dit blog niet alleen wordt gelezen, maar ook van tijd tot tijd aanleiding geeft tot reacties en vragen!
Helaas vallen niet alle vragen bij mij in goede aarde. Verzoeken om in opdracht te gaan breien voor (andermans) commerciële doeleinden kunnen op een vriendelijke afwijzing rekenen. Ik brei voor mijn plezier, dat moet vooral zo blijven. En ik ben beslist niet van plan om voor een (doorgaans schandalig lage) vergoeding de verplichting/stress op mij te nemen om een serie steeds dezelfde producten af te leveren waar een ander dan met de winst gaat strijken.

"Het is tenslotte je hobby" wordt dan gezegd. Ik kan je verzekeren dat het onder bovengenoemde omstandigheden absoluut niet meer als een hobby voelt.
Wat ik wel in opdracht wil breien, is eerder te omschrijven als liefdewerk. Daarmee bedoel ik dat ik met liefde brei voor iemand die begrip heeft voor de tijd en de vaardigheid die ervoor nodig zijn om datgene te maken wat zij graag willen, die het zelf met liefde zullen dragen of doorgeven, en die deze waardering niet alleen financieel maar vooral ook emotioneel willen overbrengen.
En wat ik heb gebreid, gewoon omdat ik er zelf zin in had, bied ik te koop aan in mijn webwinkeltje op DaWanda; daar vind je trouwens behalve mijn producten ook handgemaakte items van veel andere handwerkslieden en liefhebbers. Beslist een kijkje waard! Voor mijn spulletjes zoek je op bovengenoemd platform naar Breivlinder.
De concurrentie met tarieven uit kinderarbeid en sweatshops verlies ik dus dik, maar je krijgt er iets waardevols voor terug.
En ja, ik brei ook wel eens voor niets of voor een habbekrats. Dat is dan voor mensen of goede doelen waarvan ik zelf besloten heb dat ik dat doe. Mijn tijd, mijn beslissing!

Genoeg geklaagd. Gelukkig zijn de meeste reacties die ik hier krijg leuk en positief. Wat ik altijd leuk vind is als iemand mij vraagt of ik ze op weg wil helpen met een werkstuk of patroon waar ze tegen een probleem aanlopen. Vraag gerust. Een mailtje kan ik er natuurlijk makkelijk aan wagen, en als je behoefte hebt aan meer hulp dan kom je gezellig een keertje langs zodat we ons er samen over kunnen buigen.

En dan gebeurt het ook nog wel dat er een verzoekje binnenkomt van iemand die vraagt om een cursus of workshop over een bepaalde techniek. Dat laatste heeft ertoe geleid dat ik mij nu geestelijk voorbereiden ben op het verdiepen van mijn kennis over de techniek van het Dubbel Breien, wat vermoedelijk in maart tot een concreet aanbod zal leiden. Let vooral op de aankondigingen.
En zo zie je, verzoeken kunnen zomaar hele positieve gevolgen hebben!!

Dubbel Breien is een hele leuke techniek: een manier om in heen en weer gaande toeren een breisel te maken (meestal in twee contrasterende kleuren) met zowel voor als achter een 'goede' kant, waarbij het ingebreide motief aan de voorkant op de achterkant in negatief terugkomt.
Op internet heb ik daar een aantal prachtige voorbeelden van gevonden, kijk maar:
Het zien van al deze (en nog honderden andere) prachtige werkstukken zorgt er voor dat mijn handjes gaan kriebelen.
Toch zal ik om te beginnen (maar dat verhaal heb ik hier al vaker gehouden) eens een aantal breisels moeten afmaken. Op de internationale website Ravelry (ook beslist een kijkje waard) noemen ze dat WIPs, Works In Progress. Ik beken meteen dat de progress niet bij alles even sterk aanwezig is.
Mijn WIPs van dit moment:
- Rokje voor Josee
- Trui voor Henk
- Ice Queen
- Houtense Tulpen
Deze vier strijden op dit moment om de voorrang.
Dan liggen er ook nog:
- Circle Socks
- Een zomertruitje
en nog steeds die vermaledijde
- Polswarmers met Noorse Sterren. Alleen nog de losse draadjes afwerken .....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten