vrijdag 30 oktober 2015

DE BREILAP VAN OMA LENA (27)

Je ziet het, we zijn aan het eind gekomen van ons breilap avontuur.
Eindbestemming, allemaal uitstappen en vergeet uw bagage niet.
Maar ... eerst kijken we nog even zorgvuldig naar dit laatste motief. Hier zijn met behulp van rechte en averechte steken de initialen van de maakster ingebreid. LVW. Lena van Wieringen.

Natuurlijk voert het te ver om hier breischema's van alle letters van het alfabet te gaan vermelden. Zoekend op internet vind ik bijvoorbeeld deze afbeelding. De stijl van de letters komt wel een beetje (maar niet helemaal) overeen met ons voorbeeld. 
Afbeeldingsresultaat voor letters chartsHet systeem verschilt een klein beetje. De letters van Oma worden gevormd door rechte steken in contrast met averechte steken. Bij de V en de W kun je dat goed zien. Wat op het schema hiernaast zwart is, zijn dan rechte steken, en aan beide zijden van die rechte steek moet een averecht gebreid worden zodat het lettertje mooi boven de omringende steken uitrijst. Let op dat het bij horizontale lijnen net andersom is: daar rijst een averechte steek boven het bedje van rechte steken uit, zoals je goed kunt zien bij de horizontale poot van de L. 
Het lijkt me dat je met een beetje doorzettingsvermogen en inventiviteit wel in staat moet zijn om je eigen initialen in te gaan breien. 
Begin met het uitwerken van je letters in rechte en averechte steken. Je kunt dat het beste uittekenen op een vel ruitjespapier, zoals hierboven. Bedenk hoeveel steken tricot je tussen je letters wilt/kunt hebben. Reken uit hoe je dit mooi kunt centreren in het aantal steken dat je tot je beschikking hebt. Dat doe je als volgt: (totaal aantal steken) - (aantal steken van de letters + tussenruimte) = (A). (A) is dus het aantal steken dat je moet verdelen over de linker en rechter zijkant; de helft aan het begin, de andere helft aan het eind.
Brei eerst 6 naalden rechte tricotsteek (heengaande naald recht, teruggaande naald averecht).
Dan volgt het gedeelte met je initialen, dat je hierboven hebt uitgewerkt.
Na het voltooien van je initialen brei je nog 14 naalden gewone tricot (dus deze keer geen averechte tricot zoals steeds tussen de motieven in).



Tenslotte de afwerking van onze breilap.
Zoals je aan het begin van dit artikel ziet eindigt het niet met een doodgewone afzetrand; het zijn Muizentandjes. Een veel gebruikte techniek voor het verfraaien van randen van breiwerk. Je kunt het zowel aan het begin als aan het eind van je breiwerk gebruiken, bijvoorbeeld de zoom van een truitje of de bovenkant van sokken. 
Muizentandjes maak je als volgt: 
Naald 1: Kantsteek, *2 st samenbreien, omslag, 2 st recht*; herhaal van * tot * tot het eind van de naald.
Naald 2: Kantsteek, brei alle steken (ook de omslagen) averecht.
Heb je nog steeds 30 steken? dan komt dit prima uit. Zo niet, ook niet erg.
Hierna brei je nog 8 naalden tricotsteek, en dan kun je afkanten.
Vouw het werk dubbel (averechte kant naar binnen) op de gaatjes rand, en naai de afkantrand met nette steekjes vast aan de averechte bobbeltjes

Hier zie je de achterkant van dit gedeelte in onze breilap. Als je consequent steeds 1 draadje opneemt van een afkantsteek en daarna 1 bobbeltje van een averechte steek, wordt het keurig netjes.

Zoekend op internet naar patronen of afbeeldingen van ingebreide initialen kwam ik dit tegen: een artikel over handwerkles in de 19de eeuw. Hieronder zie je iets over de opbouw van de lessen (overgenomen uit bovengenoemd artikel).
laagste klasse A (6-6½ jr) - x
laagste klasse B (6½-7 jr) - x
laagste klasse C (7-7½ jr) - breien van een lap en kousen.
laagste klasse D (7½-8 jr) - breien: kousen.
middelste klasse A (8-8½ jr) - breien: mutsjes. Naaien: een naailap.
middelste klasse B (8½-9 jr) - breien: borstrokken. Naailap en merklap.
middelste klasse C (9-9½ jr) - naaien, merken en mazen. Voortgezet breien.
middelste klasse D (9½-10 jr) - in vereeniging met klasse C.
hoogste klasse A (10-10½ jr) - naaien, mazen, merken en stoppen
hoogste klasse B (10½ -11jr) - in vereeniging met klasse A.
hoogste klasse C (11-11½ jr) - naaien, mazen, stoppen, merken, verstellen, haken
hoogste klasse D (11½ -12 jr) - in vereeniging met klasse C.

Op 8 jarige leeftijd breiden de meisjes dus al kousen, en ik weet nog wel dat mijn moeder (die nu 90 jaar is) als kind ook elke dag 10 naadjes aan haar kous moest breien. En een half uur piano studeren, dat laatste voordat de rest van het gezin beneden kwam. En dus ook voordat de kachel aanging, vermoed ik. Maar laten we niet al te ver afdwalen.
In hetzelfde artikel lees ik dat in 1974 Nuttige Handwerken als verplicht vak op de (toen nog) lagere school werd afgeschaft. Tja, nu moeten de dames na hun 50ste nog beginnen aan het leren van sokken breien. Wat trouwens een erg leuke bezigheid is met heerlijk warme voeten als resultaat. 

Hiermee eindigt ons avontuur met de Breilap van Oma Lena.
Ze heeft ons bijna anderhalf jaar bezig gehouden en we hebben er veel van geleerd. Ik heb ook erg genoten van het uitpluizen van alles en het proberen alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen. 
Mochten er mensen zijn die met behulp van deze serie ook een dergelijk werkstuk hebben gemaakt, of die de uitgelegde technieken goed in een ander werkstuk hebben kunnen gebruiken: ik zou het erg leuk vinden om je feedback te krijgen of een foto van je resultaat hier in mijn blog te publiceren (als je dat goed vindt natuurlijk). 
Dus kom maar op met die reacties ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten