zondag 6 september 2015

SEIZOEN 2015/2016 KAN BEGINNEN!!

Zo! De zomervakantie zit er voor de meeste mensen weer op. De scholen zijn weer begonnen, en het weer doet ook alweer lekker mee met de herfstige sfeer. Temperaturen omlaag, en stortbuien!
Geen enkel beletsel meer om de breiwerkjes maar weer eens uit de mottenballen te halen!

Aanstaande dinsdag (8 september 2015) start de eerste najaarscursus weer. We gaan de techniek van het inbreien van kralen verkennen in een handzaam projectje: sierlijke polswarmers. Aan de foto hieronder zie je dat het ontwerp is uitgebreid met een extra decoratie op de rug van de hand.
Meer informatie vind je op het tabblad Breiles in Houten; voor de snelle beslissers is er nog net 1 plaatsje vrij!! Stuur me in dat geval beslist een berichtje, dan ben ik op je komst voorbereid ;)


Jullie kennen mij intussen goed genoeg om te weten dat ik ook in de zomer lekker door brei. Sterker nog, omdat allerlei andere vaste activiteiten in de zomer gepauzeerd zijn, en veel mensen weg zijn met vakantie, heb ik juist MEER breitijd. Niet altijd een positieve ontwikkeling, geef ik toe. Je beleeft meer als je erop uit gaat en onder de mensen komt. En van al te veel breien krijg je echt wel gevoelige armen en polsen! Dat laatste probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen door af te wisselen tussen verschillende technieken en naalddiktes. Zo belast je elke keer weer andere spieren en houd je het langer vol.

Ik heb deze zomer verschillende dingen afgemaakt; mijn grootste trots is het voltooien van de Mystery sokken van vorig jaar september, de MORCKS. Destijds was ik blijven steken vlak boven de enkels, het patroon vereiste erg veel aandacht omdat elke naald weer anders was en ik dus steek voor steek het telpatroon moest raadplegen. pfff. Augustus was dé kans om ze af te maken met als motivatie een kans(je) op prijzen.

Verder is er ook nog een paar 'geitenwollen' sokken van de naalden gerold, een kadootje voor de jongste dochter, die nog wel eens in laarzen moet banjeren. Dat heb je als je zo woont:

En daar zijn deze sokken (gebreid van Noorse Sokkenwol op naalden nr 3) uitstekend geschikt voor. Natuurlijk vind ik recht toe recht aan een beetje te saai dus heb ik ze opgeleukt met een koffieboontjes motief. Vier stroken op het been, en twee daarvan lopen door op de voet. Zie je niks meer van als ze in die laarzen zitten, maar intussen heb ik het plezier er al lang van gehad.

En natuurlijk ben ik flink bezig geweest met het uittesten van de hierboven genoemde polswarmers. Drie verschillende versies liggen er intussen klaar. De laatste zie je een stukje hoger in dit artikel.

Ja dat is het wel wat betreft de werkjes die af zijn. Wel staat er intussen een trui op de pennen die ik al minstens 4 jaar geleden beloofd had te breien voor een goede vriend. Zijn geduld mag nu eindelijk wel eens beloond worden!
Hier zie je hoe het rugpand intussen aan het vorderen is: elk kleurblok heeft zijn eigen draadje, dus ik werk steeds met 5 bollen tegelijk aan mijn werk. De losse 'stippellijntjes' die je ziet helpen mij met tellen; zo'n contrastdraadje dat steeds twee toeren aan dezelfde kant blijft telt veel makkelijker dan elke keer weer al die ribbels. Deze trui wordt ook op naalden drie gebreid.
Grappig. Sokken op naalden 3 lijken enorm grof, een trui op naalden 3 juist weer heel fijntjes. Zo zie je maar, alles is relatief.
Relatief is ook de kleur op bijgaande foto. In het echt natuurlijk allemaal net iets sprankelender, en dat vakje linksboven? Dat is ECHT niet roze hoor, live zie je dat het gewoon beige is.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten