vrijdag 11 september 2015

DE BREILAP VAN OMA LENA (26)

Zo, de eerste breiles van dit seizoen zit er alweer op. En als ik dan iemand hoor verzuchten "Wat is dit leuk zeg!", dan is mijn dag meteen alweer goed! De dames hebben nog twee lessen kralen breien tegoed, en daarna kunnen zij in stijl naar de schouwburg! Plaatjes komen natuurlijk wel weer.
Wil je deze of een andere cursus graag ook eens komen volgen? Kijk gerust op de pagina's Breiles in Houten en Haakles in Houten. En staat er niet bij wat jij wilt? Suggesties zijn altijd welkom!!

Dan wordt het nu weer de hoogste tijd om de Breilap van Oma Lena weer eens onder handen te nemen.

Mijn allereerste indruk: dit is weer zo'n motief dat helemaal scheef wil trekken. Moet je dus op letten bij het kiezen van je werkstukken. Net als het gedeelte dat ik in Deel 6 van deze serie heb beschreven.
Verder heb ik me altijd afgevraagd of die zigzag nu per ongeluk of expres is. Uiteindelijk denk ik toch expres, het is wel een aantal naalden consequent doorgevoerd. Bovendien is het niet toevallig dat het net als het hierboven genoemde motief scheef trekt. Het is hetzelfde basisthema, de zigzag is een bewuste variatie!!
Maar het plekje hiernaast is echt wel een vergissing lijkt me. Hier wijst een gaatje opeens de verkeerde kant op. En zo hier en daar vind ik nog wel meer van dat soort plekjes in dit gedeelte van de breilap.
Ik moet nog eens goed gaan nadenken hoe dat nu gebeurd kan zijn!

Het begin van dit motief kan ik dus wel heeeel snel beschrijven:
Nld 1: K, *1 r., o., 2r.samenbr.*, herhaal nog 8 maal van * tot *, 2 r.
Nld 2: K, av. tot het eind van de nld.
HaHa, had je gedacht. Het stekenaantal is niet meer hetzelfde, en langs de kant zie ik nu ook een averecht steekje verschijnen. Ook moet er weer een beetje gesmokkeld worden om op het juiste aantal steken uit te komen. 
Op dit punt in de breilap tel ik er 25, als het goed is zaten we op 30. Oma heeft er aan het eind van het vorige motief nog maar 26 over, dus daar is ook het een of ander niet helemaal goed gegaan. Zij heeft er in het averechte tricotgedeelte nog eentje weggesmokkeld. Als je er echt nog steeds 30 hebt is de volgende versie beter: 

Nld 1: K, 2 av, *o., 2r.samenbr., 1 r*, herhaal nog 7 maal van * tot *, 3 av. (30 steken)
Nld 2 (en alle teruggaande naalden) : K, 2 r. av tot 3 st voor het eind van de nld, brei de laatste drie st recht.
Herhaal deze twee naalden nog 3 maal (totaal 8 naalden)
Tot zover niet veel nieuws onder de zon.

Dan komen we bij de 'zig'! Nog steeds een afwisseling rechten en omslagen, toch wordt het effect heel anders. Dat komt doordat we elke volgende naald het patroon één steek naar links laten verschuiven.
Dus:
Nld 3: K, 2 av, 1 r. *o., 2r.samenbr., 1 r*, herhaal nog 7 maal van * tot *, 2 av. 
Nld. 5: K, 2 av, 2 r, *o., 2r.samenbr., 1 r*, herhaal nog 7 maal van * tot *, 1 av. 
Nld 7 (=nld 1): K, 2 av, *o., 2r.samenbr., 1 r*, herhaal nog 7 maal van * tot *, 3 av. 
Nld 9 = Nld 3
Nld 11 = Nld 5
Nld 13 = Nld 1
Herhaal Nld en 2 nog drie maal (totaal 8 naalden)

Laat dit gedeelte weer zoals gebruikelijk volgen door een blokje van 4 naalden averechte tricotsteek. 

Veel plezier maar weer!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten