vrijdag 31 juli 2015

DE BREILAP VAN OMA LENA (25)

Zo tegen het einde van ons project (nog 3 te gaan) worden we nog eens verrast met een 'echt' ajourwerkje.
Op het eerste gezicht zijn het ruitjes (diamonds)
maar als je goed kijkt klopt dat toch niet. De motiefjes zijn niet symmetrisch maar er loopt een diagonaal doorheen, lijkt het wel. 
ECHTE ruiten hadden we hier al gebreid, en zien er zo uit:

Als je het van dichtbij bekijkt en de boel goed open trekt kom je tot de conclusie dat het steeds groepjes van drie zijn, kleine V-tjes als het ware, die bij de volgende herhaling verspringen. Als er tussen de verschillende verticale herhalingen wat meer ruimte zat zou dat duidelijker zijn.
In mijn boeken heb ik dit patroon niet terug gevonden. Op internet kun je hier en daar ook verzamelingen van allerlei motieven vinden maar ook daar kwam ik deze niet tegen. 
Wel de omgekeerde, waarbij het V-tje op zijn kop staat. Die wordt Clover Leaf genoemd. Hier zie je de twee in detail naast elkaar. Links het motief van oma Lena, rechts het voorbeeld van internet.
Ik neem dan maar de vrijheid om ons motief Klaverblaadjes te noemen. Dit zelfde motief heb ik vorig jaar gebruikt in een zomertopje van een linnenmix van Alize (van de markt), en omdat dat van boven naar beneden gebreid werd, wijzen deze klaverblaadjes naar boven net als in het voorbeeld hier rechtsboven. Zo zie je maar dat de oriëntatie van zo'n motief niet alleen afhangt van de volgorde van het patroon maar ook van de breirichting. 


Eerlijk gezegd vind ik het motief echt duidelijker uitkomen en ook leuker in de versie met meer afstand tussen de verticale herhalingen.  In mijn truitje is er ook in de horizontale richting meer afstand tussen de 'blaadjes'. 
In de beschrijving heb ik de extra naalden (5 en 11) er tussen vierkante haken bij gezet. Je kunt ze desgewenst ook overslaan. 

Naald 1: *Kantsteek, 3 r, *omslag, overhaling, *4 r*,  herhaal van * tot * nog 3 x, 2 r  (30 st)
Naald 2 (en alle teruggaande naalden): Kantsteek, averecht tot eind van naald
Naald 3: Kantsteek, 2 r, *2 r samenbreien, omslag, 1 r., omslag, overhaling, 1 recht*, herhaal van * tot * nog 3 x, resterende steken recht
[Alleen als je iets meer verticale ruimte wilt: Naald 5: Kantsteek, recht tot eind van naald]
Naald 7: Kantsteek, 7 r., *omslag, overhaling, 4 r.* herhaal van * tot * nog 2 x, brei r. tot het eind van de naald
Naald 9: Kantsteek, 5 r, *2 r. samenbreien, omslag, 1 r., omslag, overhaling, 1r.,* herhaal van * tot * nog 2 x, brei r. tot het eind van de naald.
[Alleen als je Naald 5 ook gebreid hebt: Naald 11: kantsteek, recht tot eind van naald] 

In het exemplaar dat ik hier heb wordt dit geheel nog 2 x herhaald. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten