vrijdag 10 juli 2015

DE BREILAP VAN OMA LENA (24)

Laten we ons maar weer eens een ochtendje wijden aan onze historische breilap en bezien waar het volgende motief ons brengt.
Eerst maar eens een foto; ook deze wil graag scheeftrekken en daarom heb ik m maar even in grofweg de juiste vorm op de ondergrond vastgespeld.

De eerste indruk is er een van gebogen lijnen, een soort schelpen; toch staan alle gaatjes recht boven elkaar tussen de kolommen van het motief. Ons oog wordt dus een beetje gefopt. Voor het breien en tellen is dat wel prettig want we hebben geen wisselend aantal steken.



Verder valt op dat we hier opeens ook bobbeltjes van averechte steken aan de goede kant zien; het schelpvormige effect wordt daardoor nog eens extra benadrukt. Dat zie je misschien nog wat beter in nevenstaande detailfoto. Het averechte bobbeltje ontstaat steeds doordat we de mindering die de omslag van het gaatje moet compenseren, een aantal keren breien als 2 averecht samenbreien.

Ik tel bij het begin van dit motief 30 steken op de naald. Dat is fijn want daar waren we de vorige keer ook mee uitgekomen.

Mijn stekengidsen helpen mij niet verder dus neem ik de vrijheid om dit motief op mijn website verder Schelpjesajour te noemen.

Helaas is de website waar ik die leuke breischema's kon maken vandaag niet bereikbaar. We zullen het daarom allemaal even moeten doen met een woordelijke beschrijving van dit patroon.

SCHELPJESAJOUR:
Nld 1: kantsteek, 1 averecht, *omslag, 2 recht samenbreien, 5 recht*, herhaal van * tot * nog 2 x; omslag, 2 recht samenbreien, brei recht tot eind van naald (5 steken)
Nld 2 (en alle teruggaande naalden): kantsteek, brei averecht to 2 steken voor het eind, 1 recht, 1 averecht
Nld 3: kantsteek, 1 averecht, *omslag, 1 recht, 2 averecht samenbreien, 4 recht*, hethaal van * tot * nog 2 x; omslag, 1 recht, 2 av. samenbreien, recht tot eind van naald
Naald 5:  kantsteek, 1 averecht, *omslag, 2 recht, 2 averecht samenbreien, 3 recht*, hethaal van * tot * nog 2 x; omslag, 2 recht, 2 av. samenbreien, recht tot eind van naald
Naald 7:  kantsteek, 1 averecht, *omslag, 3 recht, 2 averecht samenbreien, 2 recht*, hethaal van * tot * nog 2 x; omslag, 3 recht, 2 av. samenbreien, recht tot eind van naald
Naald 9: kantsteek, 1 averecht, *omslag, 4 recht, 2 averecht samenbreien, 1 recht*, hethaal van * tot * nog 2 x; omslag, 4 recht, 2 av. samenbreien, recht tot eind van naald
Nld 11:  kantsteek, 1 averecht, *omslag, 5 recht, 2 recht samenbreien, *, hethaal van * tot * nog 2 x; omslag, 5 recht, 2 r. samenbreien, recht tot eind van naald
Herhaal naald 1 - 12 nog eenmaal.
Sluit af met 4 naalden averechte tricotsteek.

LET OP: in de naalden 1 en 11 zijn de minderingen gemaakt door 2 steken RECHT samen te breien, in de nld 3, 5, 7 en 9 worden deze steken AVERECHT samengebreid!
En voor degenen die dat nog niet eerder hebben gedaan hier een korte instructie:
Als je twee steken averecht wilt samenbreien heb je misschien het meest aan het plaatje hiernaast: je steekt op de normale manier averecht in, maar nu steek je in één keer tegelijk door TWEE steken. Vervolgens werk je de steek af op de normale manier: omslaan, doorhalen (door ALLEBEI de steken) en beide steken van de linkernaald af laten glijden.
Het enige verschil met dit plaatje is dat wij niet tegen de averechte kant van het werk aan zitten te kijken terwijl we dit doen. Dat maakt echter voor de techniek kein Flaus aus.

Tenslotte hadden jullie hadden nog een vakantiefoto van mij tegoed: we kamen terecht op een festival (beetje hippie, beetje eco, beetje back to basics) waar onze gastvrouw de hele dag bezig was met wol. Van vacht tot product zeg maar. Hier mocht ik een poging doen met de spintol om een handjevol gekaarde wol om te toveren tot een draadje. En hoe hard ik ook mn tong uit mn mond steek, een mooi regelmatig dun draadje is het echt niet geworden. Maar dat mag je in een kwartiertje ook niet verwachten, daar moeten uren dagen weken oefening in gestoken worden vermoed ik zo. Respect voor de spinners !!!










PS: de website waarop ik mn breischema's maak is intussen geupdate en weer online, en hier is dus het schema. Volgens mij is er iets veranderd aan de verhouding tussen achtergrond en de breitekens maar we moeten het er maar mee doen.
PPS: ik heb vandaag ook beslissingen genomen over de cursussen voor het najaar, zie daarvoor de pagina's Breiles in Houten en Haakles in Houten. Inschrijven kan vanaf heden als je eerst even een berichtje stuurt voor de betalingsinformatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten