vrijdag 24 juli 2015

AFJES VAN DEZE WEEK

Met enige trots laat ik hier mijn afjes van deze week zien.

1. Om te beginnen de inktvisjes die in Kroatie het levenslicht hebben gezien. Daarginds heb ik alleen lijven en tentakels gebreid. De oogjes, het opvullen en het dichtbreien heb ik bewaard tot ik weer thuis was. Intussen is dat ook gedaan, en deze drie schoonheden liggen nu ook te wachten totdat zij naar het ziekenhuis mogen. Ik heb een eerste poging gedaan om contact te leggen met degene die daar in het ziekenhuis over gaat, maar tot nu toe heeft dat nog geen resultaat opgeleverd.



2. In Kroatie bleek ook dat mijn dochter haar lievelings (door mij gebreide) sokken ergens op de wereld had achtergelaten, en wist ze maar waar......
Welke moeder zou nu niet onmiddellijk naar de breinaalden grijpen om te zorgen dat het kind weer met warme voetjes de winter door kan?
Deze sokken heb ik gebreid volgens mijn standaard sokkenrecept dat ik intussen uit mijn hoofd overal en in alle maten kan breien. Om het toch een beetje leuk te houden heb ik de spietjes een beetje extra laten opvallen door ze averecht te breien. Daar was een klein beetje denkwerk voor nodig omdat ik dan toch graag wil dat belangrijke lijnen doorlopen maar dat maakt het juist weer interessant. Het resultaat zie je hiernaast, en ook van deze is het nog even de vraag wanneer ze op reis kunnen naar hun bestemming. De kleur komt op de bovenstaande foto niet helemaal tot zijn recht, in het echt is het een warme, bruine kleur met schakeringen naar geel en donkerbruin. Hier zie je een detail.

3. Klapstuk van deze week: De Mystery sokken zijn af.
Je herinnert je misschien dat dit een patroon was geïnspireerd op een literair personage, Madame Bovary zoals ze in de roman van Gustave Flaubert wordt opgevoerd. Nu had ik dat boek nog nooit gelezen maar dit leek me wel een aardige aanleiding om dat gat in mijn ontwikkeling eens te vullen. Het breien ging ongeveer gelijk op met het lezen, maar kon natuurlijk niet tegelijkertijd. Nu de sokken zijn afgewerkt moet ik nog even het laatste hoofdstuk tot me nemen. Eerlijk gezegd vraag ik me wel eens af of er iets van het romanpersonage in het ontwerp is terug te vinden en zo ja, wat. Of is het alleen de naam. Maar met een beetje fantasie kun je wel iets bedenken over hoe zij afdwaalt van het rechte pad, En hoe haar escapades steeds doller worden tot er abrupt een eind aan komt. Kijk maar:
Het is ook opvallend hoeveel extra ruimte zo'n ajourpatroon geeft. Links zie je de sok zoals hij van de naalden komt, rechts heb ik hem op een kartonnen voet gespannen die ongeveer dezelfde omtrek heeft als mijn enkel en voet.. Het ajour trekt mooi open en is goed zichtbaar.
De spie is ook in ajour, en loopt uit in een nepkabeltje van koffieboontjes.
Koffieboontjes zijn een historisch motief dat je in veel oude sokkenpatronen tegenkomt. En zeer simpel te maken.
Het motief gaat over 3 (rechte) steken en wordt aan weerskanten door 1 of meer averechte steken geflankeerd. Het kent een herhaling van 4 naalden. De drie rechte steken van dit motief worden als volgt behandeld:
Naald 1, 3, 4: 3 recht
Naald 2: Haal de derde steek over steek 1 en 2 heen, en laat hem van de naald vallen. Brei de eerste steek recht, maak een omslag, brei de tweede steek recht. Er staan nu weer drie steken op de naald. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten