vrijdag 21 november 2014

DE BREILAP VAN OMA LENA (17)

Ik heb vandaag al een uurtje of twee met de helpdesk aan de telefoon gezeten om een e-mail probleem op te lossen. Zij hadden de besturing van mijn pc overgenomen, en ik zat met de telefoon aan mijn oor. Kon dus verder niets doen, zelfs geen blog schrijven! Dus moet het deze keer maar in de middag gebeuren. Helaas is het probleem nog niet opgelost!

De breilap dus. Deel 17 alweer.
We zijn nog niet klaar met de ajour patronen. Helaas heeft de tijd hier een extra bijdrage geleverd aan de luchtigheid van het breisel. De motten kunnen het niet geweest zijn, die lusten voor zover ik weet geen katoen. Wol wel, maar dat hebben we hier al uitgebreid behandeld.



We zijn aangekomen bij een traditioneel ruitjespatroon. Dit patroon verschilt niet zo heel erg van het patroon uit Deel 14. De ruiten zijn wat groter maar het systeem blijft hetzelfde.
We werken over 27 steken. Dat komt goed uit want dat is precies het aantal van het vorige motief.


Herhaal naald 1 tm 12 nog een maal, en sluit het motief af met de gebruikelijke vier naalden averechte tricotsteek.
Evenals bij het vorige ruitmotief zien we dat het aantal steken per naald wisselt, doordat aan de buitenkanten de minderingen en meerderingen niet gecompenseerd worden. Tel dus alleen je steken in naald 11 of 12, dan moeten het er weer 27 zijn. In de tussentijd wordt het eerst stapsgewijs twee minder per heengaande naald, en daarna weer stapsgewijs 2 meer.

Mijn bejaarde stekengids geeft nog een aardige gebruiksmogelijkheid voor dit motief.
Daarvoor begin je op een geschikte plek in je breiwerk met de middelste drie steken van naald 6.
Dat is de onderste punt van de ruit. Van naald 8 neem je de middelste 5 steken, van naald 10 de middelste 7 en van naald 12 ...   nee, niet de middelste 9. In plaats van de dubbele minderingen maak je dan weer gewone enkele minderingen aan de binnenkant van de omslagen. De eerste een mindering naar links, de tweede een mindering naar rechts.
Kom je er uit zo?? Ik hoop het maar. In het bovenstaande voorbeeld gaan ze overigens nog een ronde langer door met het verbreden van de ruit.

Intussen heb ik wat tijd kunnen besteden aan een leuke opdracht: een peruaans mutsje voor een jongetje van 2 jaar. Het mij aangereikte garen (grijs en blauw) heb ik aangevuld met een restje creme van hetzelfde merk dat ik nog had liggen. Ik heb er lekker op los gefröbeld en hieronder zie je het resultaat:
Om de privacy van andermans kleinkind te waarborgen mag mijn vaste model hier haar opwachting maken. Weer iemand blij gemaakt. Leuk toch?

Enn.... ik kon ook een begin maken met het ontwerp van de siersokken voor de cursus in januari. Dat gaat natuurlijk ook met vallen en opstaan. Je kan wel een idee hebben, maar in de uitvoering blijkt soms zomaar dat het toch beter anders kan.
Ik houd de spanning er lekker nog even in!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten