zaterdag 12 juli 2014

ALWEER EEN SOKKEN UITDAGING

Jaja, ik weet het, ik zou voorlopig geen sokken meer breien.
Maar helaas, er diende zich weer een uitdaging aan waar ik geen weerstand aan kon bieden: de mystery sok (MOCK) van SKA. Op het internationale brei- en haakforum Ravelry hebben zich heel wat liefhebbers van het breien van sokken verzameld in een aantal forums, in dit geval Sock Knitters Anonymous. Deze mensen beschouwen zich dus als verslaafden maar in tegenstelling tot de AA waar men elkaar ondersteunt om van de alcohol af te blijven, wordt hier volop gefaciliteerd en aangemoedigd; vooral door het uitloven van prijzen voor projecten die aan de juiste voorwaarden voldoen.
Elke maand is er een thema; dit keer oa zelfstrepende garens of garens met een geleidelijk kleurverloop. Hou ik wel van.
zelfstrepend
geleidelijk kleurverloop

















Bij zelfstrepend verandert de draad van kleur binnen de lengte die je nodig hebt om 1 steek te maken, met geleidelijk kleurverloop kan het soms naalden duren voordat de verandering compleet is.

Als je een industrieel gewikkelde knot (ja zo heette dat geloof ik) garen hebtzie je meestal wel een beetje welk effect je gaat krijgen. Maar als je je garen koopt als streng, of als je iets hebt liggen dat met een wolwinder is opgewonden tot een 'cake' is het moeilijker in te schatten.
knot van de winkel
cake











streng












In de laatste gevallen kun je het beste eerst een proeflapje maken of op internet gaan zoeken naar afbeeldingen van werkstukken die met het beoogde garen zijn gemaakt. En ook daar is Ravelry een onuitputtelijke bron voor.


Goed, ik ging dus meedoen aan de MOCK, want dat beloofde een leuk ajourpatroontje en de eerste clue zag er ook spannend uit: beginnen aan de teen met een techniek die ik nog niet eerder had uitgeprobeerd. En ik had ook nog dat prachtige Drops Delight liggen in mooie azuur en paarsachtige kleuren, langzaam verlopend, leek me een goede combinatie.
Ik ben dus dapper begonnen met een voorlopige (ook genoemd provisionele) opzet, en alles ging prima, tot mijn oog viel op een kleinigheid die ik over het hoofd had gezien. De MOCK is alleen maar geldig met zelfstrepend garen. Nou stimuleren die prijzen mij wel om mn projecten tijdig af te maken, dus ben ik naar de markt gerend voor zelfstrepend garen en ben ik opnieuw begonnen. Nog eens oefenen met de voorlopige opzet dus, en dat kan nooit kwaad.
En hoewel mn eerste poging er beslist aardig uitzag, vind ik echt dat het patroon en het zelfstrepende garen meer voor elkaar doen!
langverlopend
zelfstrepend



















Het blauwe langverlopende garen wilde ik gebruiken voor een ander patroon dat in het maandthema zou passen maar helaas was ook die poging geen succes, leuk patroon, mooi garen, maar in dit geval was het geheel beslist MINDER dan de som der delen! Dus helaas zit het garen weer op de bol gewonden inmiddels.

Voor de liefhebbers nog een kans om het goed te raden:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten