zaterdag 24 december 2016

NIEUWE CURSUS

Zo aan het eind van het jaar wordt het hoog tijd om de voorjaarsplannen bekend te maken.
Geborduurde Turkse slippers
Ik begin gelijk maar met de nieuwste ontwikkeling: een cursus Turkse Slofjes breien.
Turkse slippers zijn er natuurlijk in allerlei soorten. Misschien is het eerste waar je aan denkt, een leuk geborduurd muiltje dat in Turkse families ook nog wel eens door de lucht wil vliegen als iemand zijn afkeuring voor het gedrag van zonen of dochters duidelijk wil maken.
Maar .... er is ook een ruim scala aan gebreide exemplaren, die goed van pas komen als je in huis liever je schoenen uittrekt en rondloopt
op pantoffels of sokken. Deze gebreide Slippers vormen dan een heerlijk alternatief, en zijn ook nog eens erg leuk om te maken! Bijkomend voordeel: krijg je ze tegen je hoofd geslingerd dan is dat behoorlijk onschadelijk!
Gebreide Turkse sloffen

Ik heb een modelletje uitgezocht dat goed aansluit bij de technieken die we ook al nodig hebben voor het breien van sokken. Sokkenbreisters kunnen hier dus weer even hun technieken ophalen (en dan gaat het vooral om de verschillende methodes om tenen te maken), en het voordeel is dat we met dikkere sokkenwol en naalden breien, het project is dus nóg sneller klaar dan je standaard sok!!! 
Extra leuk wordt het natuurlijk doordat we ook met Fair Isle techniek aan de slag gaan. Wie hier al kennis mee heeft gemaakt kan nog eens lekker oefenen, maar wie het nog niet aandurft kan natuurlijk ook gewoon met een uni kleur breien. Of kiezen voor een multikleurig garen. Net zo leuk!!
De slippers worden in het rond gebreid, naar keuze op een rondbreinaald of op sokkennaalden. Een setje van 5 is tegenwoordig standaard. En dat werkt een stuk makkelijker dan de setjes die ik nog van vroeger in mijn voorraad heb: 4 lange naalden zonder knop, die alle kanten opstaken, en bovendien nodig maakten dat je je steken erg ongemakkelijk over de naalden moest verdelen. 
Voor deze cursus heb ik mij laten inspireren door deze exemplaren: 
Voorbeeld van gebreide Turkse slofjes
Natuurlijk geef ik daar weer mijn eigen twist aan. 
Het garen wat we hiervoor gaan gebruiken is 6-draads sokkenwol. Ik heb de afgelopen dagen even een verkennend warenonderzoek gedaan naar de verkrijgbaarheid hiervan. Diverse merken (Regia, Opal, Katia, Noorse sokkenwol) bieden dit aan. Ik moet zeggen dat ik de uni kleuren een beetje saai vind. Vooral omdat er geen roze, geel of oranje bij zit, denk ik. Wel zijn er van de 'grote merken' allerlei multi color garens te koop, in streep motieven of in langzaam kleurverloop, en beide laatste alternatieven geven natuurlijk ook hele leuke effecten als contrastkleur in combinatie met een uni basis. Daarvan heb ik in stenen winkels toch ook wel een aantal voorbeelden zien liggen. En ook bij allerlei webwinkels is er een afwisselend aanbod. Het moet dus wel goedkomen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten