dinsdag 7 juni 2022

TOCH NIET STILGEZETEN

Ja hahaa! De vorige keer had ik het hier over mijn goede voornemens, maar dat is toch alweer 5 maanden geleden. 

Ik heb in de tussentijd wel de nodige projecten afgebreid, maar NIET de gelegenheid gevonden om daar hier iets over op te schrijven.

Ik ga maar eens proberen om dat in te halen. 

Om te beginnen heb ik in mijn vorige post wel drie damestruien aangekondigd. Ik kan jullie vertellen dat die intussen allemaal klaar zijn. Het zal wel even duren tot het weer koud genoeg is om ze te dragen, maar ik ben wel trots op het resultaat. 

De eerste was de trui Cooped Up, en die heb ik gebreid voor mijn schoondochter. Zij is tamelijk stoer, en ook wel dol op de kippen die achter in de tuin wonen en zorgen voor een constante stroom van verse eitjes. Een mooie trui met een ingebreide rand van kippen (maar misschien zijn het wel hanen) was het resultaat. Van onder naar boven gebreid, dus het leukste kwam het laatst. Op de foto zie je mij, en ik heb een detailfoto van de sierrand toegevoegd. Mocht het je opvallen dat die kippen de andere kant oplopen, dat klopt: het zelfportret is in de spiegel genomen. 

Het garen is Merino Extra Fine van Drops, heerlijk zacht. Gebreid op naalden 4 voor het effen gedeelte, en 4,5 voor de fair isle rand. 

Omdat ik dat altijd zo mooi vind, heb ik aan het patroon een lichte taillering toegevoegd. Voor mezelf zou deze trui net iets te hoog tegen de keel aanzitten, maar schoondochter vindt deze hoogte juist ideaal!





Mijn tweede grote werkstuk dat de afgelopen maanden van de pennen gerold is, was een -ook weer- fair isle trui voor mezelf. Al lang had ik dit model op het oog, maar nu had ik ook het garen gevonden waar ik hem mee wilde maken: diezelfde Merino Extra Fine, maar nu in de kleur ijsblauw met contrastkleur donkerbruin. Het patroon heet Lena en wordt ook van beneden naar boven gebreid. Ik vond dat het breisel wel wat losser mocht, dus deze heb ik voor het effen gedeelte gebreid op naald 4,5, en het inbreiwerk op naald 5. 
Het is altijd wel gewenst om je naalden een maatje dikker te nemen zodra je met 2 kleuren werkt. Onwillekeurig wordt je breisel strakker en om te voorkomen dat je dat ziet compenseer je door de naalddikte aan te passen. 

Weer een zelfportret met zelfgebreide trui. Waarom ik weg ben van dit patroon, is het bijzondere van het inbreiwerk. Niet alleen wordt er met kleur gespeeld, maar ook met afwisseling van Recht en Averecht, zoals je in bijgaande detailfoto kunt zien.
Zoals je als lezer misschien ook wel weet, kun je de draad die je een aantal steken niet gebruikt, niet eindeloos "meenemen" achter je werk. Je moet hem (afhankelijk van waar je mee werkt en wat je hand van breien is) af en toe "vangen", om te voorkomen dat je lussen krijgt waar je met vingers of ringen in gaat blijven hangen. Maar ook voor de regelmatigheid van je breiwerk is het goed. Ik heb nogal zitten puzzelen hoe dat moest met de averechte gedeeltes. Als je daar de contrastkleur "vangt" (hier de bruine kleur) komt die aan de goede kant te zien. Het patroon gaf daar geen uitsluitsel over. Uiteindelijk heb ik bedacht dat die zichtbare gevangen steken dan maar deel moesten uitmaken van het motief, en dat plaatst ze midden op het driehoekje in het midden. Het driehoekje is dus een torentje geworden. Hetzelfde heb ik meer naar boven gedaan met de "ruiten". Ik vind het er goed uitzien. 
Je ziet dat de hals van deze trui mijn keel goed vrij laat, dus ik ben helemaal happy!!!

Dan had ik (al in oktober) een trui op de pennen gezet die ik op papier ook heel leuk vond: Apple Valley bovenstaande foto is afkomstig van de patroonpagina.

Deze trui wordt van boven naar onder gebreid, en eerlijk gezegd twijfelde ik al heel erg toen ik halverwege het inbrei gedeelte was. Die nek zat me veel te strak, maar ik hoopte dat het nog wat zou bijtrekken als de mouwen er aan zouden zitten. Dus dapper doorgebreid, maar het project heeft wel lang stilgelegen omdat ik veel meer zin had in beide bovengenoemde truien. Uiteindelijk is het na 6 maanden toch nog afgekomen, maar wat ik al vreesde bleek het geval: die nek kroop omhoog tegen mijn keel, dus liep ik de hele dag aan de trui te sjorren en dan weet je dat het niet goed is. Beter meteen maar aanpakken dan..... Ik heb mijn breinaald geregen door de eerste rij steken direct onder de halsboord; daarna de draad doorgeknipt en de halsboord verwijderd. 

Omdat de steken die ik toen op de naald had eigenlijk een meerderronde waren (Top-down gedacht) had ik een stelletje onregelmatige steken (oorspronkelijk 2 steken in 1 gebreid) dus die ronde heb ik ook nog uitgehaald. Toen ik de boel toch terug moest breien heb ik meteen maar de kans gegrepen om de hals aan de achterkant wat hoger te maken door een aantal onvolledige toeren te breien. Daarna 1 volledige ronde averecht, 1 ronde recht, 1 ronde averecht en afkanten. Veel blijer!!!

Uiteindelijk is hij ook veel aansluiterder geworden dan het voorbeeld, maar voor nu vind ik dat wel fijn. Fijner dan een aantal truien uit het verleden die altijd veel ruimer bleken uit te vallen dan ik bedoeld had. 



Dan zijn er dit jaar nog van mijn pennen gerold: 1 paar vingerloze handschoentjes, en van het zelfde garen ook nog 2 paar sokken maatje 42. Tja dat is altijd meer doorbreien dan sokken voor de dochter (in het paars, maatje 36)








1 opmerking: