donderdag 30 april 2020

REPAREREN .....

Muziektrui
Zoals we allemaal weten hebben breiwerkjes niet het eeuwige leven.
Soms zijn deze werkstukken toch zo waardevol dat je er nog geen afscheid van kan nemen. Repareren is dan een optie.
Dit was het geval bij de trui van mijn goede vriend Henk.
Henk is door zijn moeder gedurende zijn en haar leven ruim voorzien van zelfgebreide truien, en daar is naast tijd ook veel creativiteit in gestopt. Zijn moeder is een paar jaar geleden overleden, en al een flink aantal jaren daarvoor gestopt met breien. De trui in kwestie is de laatste die zij ooit voor hem heeft gebreid, en hij heeft hem al ruim 10 jaar intensief gedragen. Je kunt wel zien wat zijn hobby is!
Hij was dus erg aan deze trui gehecht, maar intussen waren de draagsporen duidelijk: aan beide manchetten begon het te rafelen! Kon ik deze trui nog een tweede leven bezorgen?
Versleten boorden




Ja hoor! Je kunt natuurlijk altijd de boorden afknippen en opnieuw breien. De boorden waren oorspronkelijk ook in de hoofdkleur: aquablauw. Er was natuurlijk geen restje van het originele garen beschikbaar. Gelukkig zat er zwart in de trui, en bijpassend zwart van vergelijkbare dikte en samenstelling was gelukkig bij De Wolman gauw gevonden!

Ik heb dus de mouwen afgeknipt, voorzichtig de steken opgenomen en van boven naar beneden weer teruggebreid. Meteen een stukje langer, want hij heeft ze graag omgevouwen.
Al doende kwam ik er achter dat ook de tailleboord begon te rafelen. Ook die heb ik dus afgeknipt en opnieuw gebreid. Hier was het even wat lastiger, want de zijnaden zaten wat onregelmatig in elkaar genaaid, en er was aan beide zijden een hoogteverschil van 1,5 cm bij het begin van de boord. Dat was in al die jaren nog niemand opgevallen, maar dat verandert natuurlijk erg op als je daar ook een kleurwissel hebt.
Ik heb dus ook een stuk van de zijnaden uitgehaald en opnieuw vastgezet. Toen dat eenmaal gebeurd was, kon ik zonder verder nadenken lekker het benodigde aantal centimeters boord produceren, alle steken op de rondbreinaald, en breien maar!
Binnenkort kan hij zijn trui weer komen ophalen en klaarleggen voor als het weer herfst gaat worden.

hoogteverschil in de zijnaden
bij de tailleboord.
Het uithalen van de boorden klinkt simpeler dan het is. Deze zijn namelijk van beneden naar boven gebreid, en je kunt ze in die richting niet uittrekken. Dat moet gebeuren in de tegengestelde richting als die waarin gebreid is. Bovenaan beginnen met uittrekken dus. Ik heb dat als volgt aangepakt:
- de naad losgemaakt tot iets boven de plek waar ik wilde gaan breien
- om te beginnen een dunne rondbreinaald geregen door alle rechterpootjes van de steken, op een hoogte waar ik mijn nieuwe boordje wilde beginnen te breien
- 1 toer lager een draadje doorgeknipt en met een borduurnaald voorzichtig steekje voor steekje losgehaald. Zorgvuldig gecontroleerd of ik wel alle losse lusjes op mijn naald had geregen!
- uitgerekend hoeveel steken ik moest minderen voor een passende boord
- de eerste naald tricotsteek gebreid met mijn nieuwe kleur, intussen de minderingen gemaakt.
- verder rondgebreid in 2x2 boordsteek tot de gewenste lengte.

Zoals je aan de foto van de tailleboord kunt zien, heb ik het bij het lijf iets voorzichtiger aangepakt en eerst een zwarte draad geregen door mijn beoogde steken. Ik moest eerst goed zicht krijgen hoe ik het hoogteverschil kon oplossen!

En hiernaast zie je dan het eindresultaat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten