vrijdag 1 juli 2016

DE MARKTTAS IS AF!!

Als ik op reis ga, moet er altijd een nieuw breiwerkje mee. Iets wat niet al te groot wordt, waar je niet al te veel patroonaanwijzingen of hulpstukken bij nodig hebt maar dat toch genoeg afwisseling biedt om het interessant te houden.

Toen ik afgelopen mei een weekendje bij mijn dochter in de Franse Alpen ging logeren, had ik daarom mijn oog laten vallen op deze leuke boodschappentas. Natuurlijk had ik die gevonden op mijn favoriete breiwebsite Ravelry, waar je onder andere ook al mijn voltooide projecten kunt vinden. (Wil je weten welke artikelen ik te koop aanbied, dan kun je ook hier terecht).

De tas heb ik gebreid van restjes acryl, die ik over had van een lappendeken van een paar jaar geleden. Het materiaal en de kleuren vond ik hier uitstekend geschikt voor.
Het ontwerp is zo slim gemaakt dat de onderste helft van de tas een behoorlijk gesloten weefsel oplevert, waardoor er geen kleine dingen (zoals pennen/potloden, sleutels) uit kunnen vallen als ze onderin liggen. Het middengedeelte is gebreid in een elastisch gaatjespatroon, hierdoor kan de tas alle mogelijke vormen aannemen en kun je dus ongelofelijk veel boodschappen kwijt.
De tas begint met het breien van de bodem, een ongeveer rechthoekige platte lap in gerstekorrelsteek.
Na het afhechten nam ik aan alle vier de zijden steken op om (alweer in gerstekorrel) de opstaande zijden te gaan breien. Kleurtje erin voor de afwisseling, en vervolgens het gaatjespatroon. En tegen de tijd dat ik weer genoeg had van de gaatjes kon ik verder in gerstekorrelsteek, en weer even iets met kleuren doen om het leuk te houden.
De handvatten vormen een verhaal apart.
Die heb ik in feite als eerste gemaakt; zodat ik ze er meteen tussen kon zetten nadat ik de steken voor het gat had afgekant.
De handvatten zijn zo slim ontworpen dat je geen striemen in je vingers hoeft te krijgen bij het dragen van de tas. Dit is gedaan door middel van een Buisopzet (in het Engels Tubular Caston). Je krijgt geen strakke opzetrand en dat is dus heel fijn dragen!

De Buisopzet is eigenlijk een van de vele vormen van een voorlopige opzet.
Omdat ik al vaker naar de voorlopige opzet heb verwezen is het misschien wel een idee dat ik dat nu eindelijk eens probeer goed uit te leggen.
Met een voorlopige (of provisionele, door sommige mensen verbasterd tot professionele) opzet vermijd je het maken van een inflexibele ketting van opzetsteken. De steken waarin je begint met je breiwerk zijn eigenlijk alleen maar lussen, die voorlopig op hun plaats worden gehouden door een gehaakte ketting, een hulpdraad (of, wat ik heel makkelijk vind, de kabel van een extra rondbreinaald). Er zijn veel verschillende technieken, en degene die ik hieronder beschrijf vind ik een van de makkelijkste!!!

Benodigdheden:
breinaald waarmee je gaat breien (rechte of rondbreinaald)
extra rondbreinaald

1. Leg een schuiflus in je werkdraad (5 cm vanaf het begin) en zet deze op je breinaald. Houd hem met je duim op zijn plaats. De extra rondbreinaald houd je tegen je breinaald aan, zodanig dat de kabel (het groene draadje op de tekening) naar links steekt en je die met je linkerhand kunt vasthouden. Houd de werkdraad ook in je linkerhand. Beweeg nu de punt van je breinaald naar voren, ga dan onder de kabel door, over je werkdraad, en neem vervolgens de werkdraad weer mee terug naar voren.

2. Beweeg nu je breinaald naar achteren (over de extra kabel heen) en pik de werkdraad op.

Herhaal de stappen 1 en 2 tot je het benodigde aantal steken op je breinaald hebt staan.

Deze prachtige plaatjes heb ik geleend van de website van TECHknitter. Waarvoor dank.

Wil je het liever voorgedaan zien worden?
Hier vind je een fijne video waarop je het gedemonstreerd kunt zien. Het begin van de video toont opzetten met een hulpdraad, en ongeveer minuut 1 begint het opzetten met behulp van een extra rondbreinaald.

Hierboven zijn de stappen beschreven van 1 mogelijkheid van een voorlopige opzet.
Om hier een Buisopzet van de maken moet je nog even verder:
Brei 4 naalden heen en weergaande tricotsteek (heengaande naald recht, teruggaande naald averecht).
Schuif dan de "voorlopige" steken op zodat ze op de naald komen te liggen.
Vouw het werk dubbel met de V-tjes naar buiten, je hebt nu twee naalden met steken naast elkaar, de werkdraad zit aan je voorste naald.
Brei nu steeds 1 steek van de voorste naald samen met 1 steek van de achterste naald. Je steekt dus eerst in in de rechte steek van de voorste naald, meteen ook in de averechte steek van de achterste naald. Nu sla je om en haal je de steek door allebei de steken waarin je hebt ingestoken. Vervolgens laat je zowel de steek van de voorste naald als die van de achterste naald van de naald af glijden.
Voila!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten