zondag 27 maart 2016

VROLIJK PASEN!!

Vandaag, eerste Paasdag, is een prachtige gelegenheid om de draad weer op te pakken.
Intussen is het avondje paasknutselen achter de rug, en wat mij betreft is hier het resultaat:

Deze paashaasjes in de vorm van een eitje zijn gemaakt van katoen op haaknaald 2,5, de binnenkant van de oortjes is met textiellijm geplakt. De vulling is doorsnee poppenvulling (fiberfill). Een kilozak kost op de markt maar een schijntje, en je kunt er heeeeel erg lang mee doen. Nee, dit patroon heb ik niet zelf bedacht, ik heb het op internet gevonden (weet helaas niet meer waar).

Deze kip met kuikentjes heb ik ook van internet, zelfde verhaal. Ze zijn ook gehaakt van katoen met naalden 2,5. De vulling is grotendeels rijst, waardoor ze lekker stevig staan. Het moeilijke hieraan vond ik vooral het netjes dichthaken van de naden. Vooral bij een rijstvulling is dat natuurlijk ook belangrijk. En het valt ook niet mee om de oogjes symmetrisch te krijgen. Bij de gele heb ik de oogjes gemaakt door het borduren van een franse knoop. Maar bij de witte heb ik het geprobeerd met gewoon een geborduurd kruisje, en dat bevalt me net iets beter! De basisvorm van de kipjes is een rechthoekig lapje gehaakt van vasten dat wordt dubbel gevouwen en aan een kant vastgenaaid. de andere zijnaad komt daar haaks op te staan, zo ontstaat de pyramide vorm. Grappig idee!!

Verdere Paasactiviteiten heb ik eigenlijk niet op het programma staan. Voor mij geen meubelboulevard of autoboulevard! Wel aanstaande zaterdag een uitstapje naar de wolfabriek om te kijken of ik nog iets van mijn gading kan toevoegen aan mijn (intussen lichtelijk genante) wolvoorraad ;)

Vorig weekend was ik op stap naar de Brabantse Breidagen in Tilburg. Mijn geboortestad. En dit evenement vond plaats in de gebouwen van de voormalige NS Locomotieven werkplaats, waar mijn vader in onze Tilburgse tijd werkzaam was. Beetje dubbele nostalgie dus, gecombineerd met een actuele aanleiding. Ik was op deze beurs vooral van plan om een workshop te volgen en zo mijn amigurumi vaardigheden aan te scherpen. Helaas viel dat een beetje tegen. Ik heb niet veel geleerd en ben naar huis gegaan met niet veel meer dan het patroon en de materialen. Jammer dan. 
Wel heb ik mezelf een enorm plezier gedaan met een prachtig boek: hier kun je je een beeld vormen van wat ik in huis heb gehaald. Vol zelfvertrouwen gekocht, vers van de pers. Er staat in dat je je het best eerst vertrouwd kunt maken met de basistechniek. Dacht dat ik die had, na het breien van enkele exemplaren van deze col: 
Maar voor de zekerheid toch eerst maar even een eenvoudiger patroon gezocht, om de techniek te oefenen: hier zie je het ontwerp (misschien moet je eerst even een account aanmaken in Ravelry). 
Welgemoed ging ik aan de slag, maar zelfs dit kreeg ik nog niet voor elkaar. Eerst maar eens de basis van de basis oefenen; het feit dat mijn gekozen patroon niet in het rond gebreid wordt zoals bovenstaande col, maar heen en weer, is van doorslaggevende betekenis!! Ook leek het me zeer verstandig een eerder boek van haar te bestellen waarin zij ook heeele mooie maar hopelijk iets minder ingewikkelde voorbeelden heeft staan. De prachtige ontwerpen uit haar laatste (en mijn eerste) boek blijven dus nog even toekomstmuziek.

De laatste tijd heb ik ook weer wat aan mijn eigen breiwerk kunnen doen. Het mini-rokje heeft daarbij voorrang. Ik heb intussen de voorgeschreven negen herhalingen gebreid, maar dat heeft nog niet de vereiste lengte opgeleverd. Ik doe er nog maar een herhalinkje bij, en mocht dat problemen opleveren met de aansluiting, dan los ik die later wel op!!
Verder ben ik bezig met een proeflapje voor de les van aanstaande dinsdag. Het breien van een lapje voor de lappendeken gaat deze keer in een tweekleurig pied de poule patroon! 
Voorbeeld komt later!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten