maandag 31 oktober 2016

BREIDAGEN OKT 2016

En eindelijk was het dan weer zover! Er waren weer Brei- en Haakdagen in de IJsselhallen in Zwolle. 2 grote ruimtes lekker vol met allerlei heerlijkheden op brei- en haakgebied. Voor een kleine impressie van de sfeer op zo'n beurs moet je eens hier kijken.
Heerlijke Inspiratie voor Granny Squares
Hoewel deze blog "Breien met Conny" heet is het inmiddels ook wel duidelijk dat ik niet vies van haken ben.Een boek met fijne inspiratie was dus moeilijk te weerstaan!
En omdat ik ook altijd wel open sta voor het leren van iets nieuws, bestudeer ik ook steeds het aanbod van de workshops of er iets van mijn gading bij is. 
Hoewel dit programma-onderdeel voor mij het slot van de dag vormde, wil ik mijn verhaal er graag mee starten. Ik had namelijk gekozen voor de workshop "Verstellen".
Mijn trouwe lezers weten waarschijnlijk wel dat ik 2,5 jaar geleden veel tijd heb besteed aan het herstellen van een trui waar de motten in hadden huisgehouden. Hier kun je het begin van dit griezelverhaal nog even nalezen. Destijds had ik echt niet voldoende techniek in huis om deze gaten onzichtbaar te herstellen. Of dat nu wel zou lukken is maar zeer de vraag, waarschijnlijk zou ik ook nu nog kiezen voor het opnieuw breien van het beschadigde deel van de trui. Ook omdat hij op verzoek nog wat langer moest worden. 
De sokken die ik brei en die de wijde wereld ingaan als kadootje of als opdracht, blijken ook te komen met levenslange garantie. In ieder geval zolang ik nog restjes van het garen heb. Dus er komen ook nog wel eens sokken terug naar de bron met knollen van gaten in hielen of zolen. Nu heb ik deze wel weer dichtgekregen, en in de schoen zie je het verder toch niet, maar toch was ik nog steeds van mening dat het beter zou kunnen. 
Daarom dus mijn keuze voor deze workshop, verzorgd door de onvolprezen Evelien Verkerk. Haar blogpost over onzichtbaar maar vooral ook zichtbaar stoppen is natuurlijk zeer inspirerend. Dus zat ik daar om half vier aan een tafel op het workshopplein, met nog 8 andere dames, om de edele kunst van het stoppen te leren. Voor iedereen lag er een gebreid lapje klaar en kaartjes met kleurige stopwol (ja ze bestaan nog) zodat we ons konden uitleven. En ik moet zeggen, ik heb er beslist veel van opgestoken. Bovendien heb ik nu eindelijk een stop-paddestoel, iets waarnaar ik al lang op zoek was. Gaat zeker helpen!
Tja, en dan natuurlijk de aankopen. Ik vind het altijd een sport om mijn uitstapje niet te veel te laten kosten; entree en workshop deelname zijn al een aardig bedrag, dat wil ik graag terugverdienen door voordelig in te kopen. 
Mijn eerste aankoop vond ik dan ook direct al passend: een prachtig boek over de vele mogelijkheden die er zijn met Granny Squares. Haken dus! En met de geplande workshop in de agenda zeker zeer nuttig. De aangemelde dames kunnen zich dus op veel inspiratie verheugen. 
Een beursaanbieding sokkenwol leverde ook flink voordeel op, 300 gram voor 10 euro is toch echt een koopje!
Maar waar ik het allerblijste mee ben, is een -zelf samengesteld- projectpakket voor deze trui:
Drijfhout door Isabell Kraemer
Eerlijk gezegd was ik pas definitief door de bocht toen ik hem in het echt op een paspop zag. Maar toen was het wel echt raak! Eerst naar de kassa om netjes het patroon te kopen. Toen naar de kraam van de Belgische Jongens (Bart&Francis) die heerlijke fijne merino hadden liggen; die heb ik in turquoise en grijsblauw meegenomen (beurskorting, 600 gram 50 euro!); en ook nog een fijne nieuwe rondbreinaald omdat alle naalden bezet zijn. Helaas was ik in de tussentijd mijn patroon kwijtgeraakt (even neergelegd of onder mijn arm uitgevallen en direct verdwenen!) en ben ik nogmaals naar de kassa gegaan voor een nieuw exemplaar. Twee keer betaald dus voor 1 patroon. Gaat weer van het voordeel af. Ach ja.....

Maar goed, ik ben nog niet begonnen. Zoals ik me al vaker heb voorgenomen, moeten eerst een paar werkjes af. En dat valt niet echt mee, omdat ik steeds ook voorbeeldprojecten moet maken voor de workshops die ik geef.
Voor de workshop Dubbel Breien bijvoorbeeld moet ik iets op de pennen hebben staan bij de volgende les: we gaan dan het afkanten behandelen, en dat wil je natuurlijk ook graag voordoen! Natuurlijk heb ik ook met het opzetten leuk mee- en voorgedaan. En omdat ik toen -helemaal per ongeluk- op het spoor raakte van een leuke set van 4 onderzetters met speelkaart motieven (bridgen is ook een hobby) kun je wel raden hoe dat verder gaat. Mijn oorspronkelijke dubbel-breiwerkje is ook nog niet af......

Maar gelukkig is er ook goed nieuws: het gebreide rokje heeft nu een tailleband met elastiek. Hopelijk bevalt hij dochterlief nu zo goed dat ze hem gaat dragen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten