maandag 17 april 2017

PASEN

In tegenstelling tot vorig jaar geen enkele paas-workshop. Dus daarom gewoon maar door met mijn eigen projecten.
De TRUI heeft even stilgestaan. Ik was een weekje met vakantie op Skye, en dan heb ik liefst een handzaam klein werkje mee, dat ik uit mijn hoofd kan doen, en dat op een rondbreinaaldje past dat desnoods zonder al teveel verdriet door de security op het vliegveld in beslag genomen mag worden als zij dat perse willen. Gelukkig is dat laatste nog nooit gebeurd.
Op Skye heb ik dus een paar zeshoekjes oftewel Hexipuffs toegevoegd aan mijn verzameling. Maar voordat dat er genoeg zijn voor een dekentje moet ik nog wel een flink aantal keren op vakantie!

Op Skye heb ik meer schapen gezien dan mensen. Het is er dun bevolkt, en de schapen hebben uitgestrekte velden om hun kostje bij elkaar te zoeken. Regelmatig kom je ze ook midden op de weg tegen, er gaat wel eens een hekje stuk.

Natuurlijk kon ik daar niet rondneuzen zonder een bezoekje aan een wolwinkeltje. Dat zijn er uiteindelijk twee geworden. Nummer 1 was te vinden nabij het plaatsje Edinbane. In een houten schuurtje aan de kant van de weg werden wij hartelijk ontvangen door de eigenaresse en haar vriendin, die daar gezellig zaten te keuvelen temidden van een ruim assortiment aan garens.

Er was zowel commercieel als handgesponnen garen van de eigen schapen. We kregen uitgebreide uitleg over de schapenrassen van de streek, en de 8 zwarte schapen van de eigenaresse hebben we zelfs nog geaaid, want die stonden (7 rammen en 1 ooi) in het weitje er naast. Je kan daar niet vertrekken zonder iets te kopen, in mijn geval werden dat 4 bolletjes van Jamieson & Smith (commercieel garen dus) in natuurlijke kleuren. Kan altijd van pas komen voor wanten of polswarmers. Daarover later meer.
De haarspeldbochten op Skye, en onze trouwe VW 'BOX'
We zetten onze rit voort naar het gehuchtje Waternish, waar een looierij te vinden is, maar ook een ambachtelijke ververij waar met natuurlijke producten wordt gewerkt. Ook daar een mooie winkel met expositieruimte, en opnieuw een hartelijke ontvangst. Hier twee strengetjes in mooie kleuren meegenomen voor toekomstige projecten. Ik vind het echt een te groot risico om op de bonnefooi in te kopen voor een groot project als een trui of een vest. Kostbaar ook! Goedkoop is het daar niet echt ;)

Wanten dus ....
Noorse Wanten
De laatste cursussen van dit voorjaar zijn afgerond, en natuurlijk heb ik de deelneemsters even gepolst naar hun belangstelling voor verdere cursussen in het najaar waar ik plannen voor kan gaan maken. Een van de opties is Mutsen in Fair Isle techniek, maar dan liefst met een vervolg met bijpassende wanten. Laat ik nou net nog een boek met noorse patronen hebben, waarin ook wanten! Moest ik natuurlijk eerst zelf eens uitproberen, want wanten kan ik, en noorse patronen ook. Maar wanten MET noorse patronen en dan vanaf de vingertoppen gebreid, dat is nieuw. Met twee kleuren sokkenwol die ik nog had liggen ben ik aan de gang gegaan. Jammer voor de TRUI dus. Na enig proberen met de rondbreinaald heb ik toch gekozen voor de bamboe sokkenbreinaaldjes van 3 mm.
Tja, verslavend is het wel. En ondanks dat ik even vreesde dat ze veels te klein zouden worden, lijkt het uiteindelijk precies te passen. Gaandeweg kom ik tot de conclusie dat ik aardig wat fouten heb gemaakt, maar ik begin het patroon en de werkbeschrijving steeds beter te begrijpen en dat draagt alleen maar bij aan het succes van het uiteindelijke project.
Denk wel dat ik voor de cursus een patroon ga zoeken met dikker garen en naalden want dit patroon vraagt wel erg veel van de beginnende breister!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten