zondag 18 september 2016

BAMBOESOKKEN

Nou, de breistemming zit er weer helemaal in! Er zijn alweer 9 cursusavonden gepland die allemaal door kunnen gaan! En over het algemeen kan er ook nog wel iemand bij, dus kijk lekker even op de pagina's Breiles in Houten en Haakles in Houten voor de mogelijkheden ;)

Toen ik eind vorige maand jarig was en de beide dochters (met hun partners) voor mij hun respectieve buitenlanden hadden verlaten, mocht iedereen van mij een wolletje uitzoeken voor een paar sokken. Had ik al verteld dat mijn voorraad op zolder woont in luchtdicht afgesloten dozen met mottenballen? En dat de zolder er daarmee bepaald niet leeg uitziet? De keuze was dus niet echt makkelijk voor ze, zou je denken. Maar toch waren ze er allemaal best snel uit.
Vorige week heb ik het eerste setje hier al laten zien. Eerlijk is eerlijk, daaraan was ik al iets eerder begonnen want dat logeerpartijtje was al even aan de gang.
Online Supersocke Indien Color
Gisteren heb ik het tweede paartje opgezet. Ik heb het de naam Bamboebosje meegegeven, want bamboestengels is wat ik met dit ontwerp voor ogen heb. Natuurlijk zijn niet alle ideeën origineel van mij. Ik laat mij ook maar inspireren door wat ik om me heen zie.
Dit verhaal begint bij een vorige editie van de Brei- en Haakdagen. Weet niet eens meer precies wanneer. Daar zag ik een demonstratiemodelletje tentoongesteld van Ribpatroon met dwarsstreepjes van ribbelsteek. Ik moest toen al meteen aan bamboe denken, dus heb bij die kraam een mooi groen gemêleerd wolletje gekocht waarvan ik vond dat het ook bij het bamboe idee paste. Het patroon was destijds nog niet te koop, de verkoopster had het boek nog in productie, maar ik mocht een foto van de sokken maken en daarmee aan de slag. Grappig, geen idee waar die foto gebleven is, maar de sokken staan nog steeds op mijn netvlies gebrand.
Toen dus de keus van één van de gelukkigen op dit garen was gevallen, was het duidelijk dat ik nu echt aan de slag moest met mijn bamboe idee. En gelukkig maar dat ik die foto niet meer paraat heb, zo is het makkelijker om mijn eigen draai eraan te geven. En daarvoor heb ik ook weer andere inspiratie gevonden.

Eerder dit weekend ben ik in de Utrechtse Jaarbeurs naar het Boekenfestijn geweest, en daar heb ik ook weer zo fijn mijn slag geslagen: Sockupied, een interactief e-magazine (in het Engels) waarin niet alleen patronen staan maar ook allerlei technieken (basis en gevorderd) haarfijn worden uitgelegd. Daarmee doe ik natuurlijk ook mijn voordeel in de lessen die ik geef.
Bamboebosje
Mijn exemplaar is een eenmalige papieren uitgave waarin 20 patronen worden beschreven. Het begint met een heel eenvoudige sok in 3x1 rib, en dat geeft mij net voldoende houvast om mijn bamboe idee op te projecteren.  Hier kun je een plaatje zien van het origineel en eventueel het patroon bestellen.
Hiernaast zie je mijn beginnetje. De knopen ontstaan door op gezette tijden de 3 rechte steken van de rib averecht te breien, en dat 2 rondes later nog eens te herhalen.
Om mijn bamboebosje lekker wild en natuurlijk te laten worden, wilde ik liever geen regelmatig patroon van dwarsstreepjes (de knopen). Nu gebruik ik dus een getalgenerator om elke 8ste ronde (ja iets van systeem zit er wel in) te bepalen welke "stammen" op die plaats een knoop moeten krijgen. En ik heb met mezelf afgesproken dat ik braaf volg wat de cijfertjes zeggen.
Uiteraard wordt dit patroon op de bovenvoet voortgezet. Maar die nummergenerator houdt het dus tot het laatst toe interessant!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten